Nee, er is geen leesplankje meer. Wel zijn er nog steeds wandplaten, kartonnen borden met een duidelijke tekening met daaronder het woord, de medeklinkers zijn zwart gekleurd en de klinkers blauw.
De methode aap-noot-mies is mettertijd vervangen door de methode boom-roos-vis en vandaag werken de meeste scholen met de methode veilig leren lezen met de woorden: maan-roos-vis.
In plaats van het leesplankje zijn er nu heel veel verschillende soorten werkbladen en er word gewerkt met een soort mini-multomap, een woordenmaker.

Toegevoegd na 3 uur:
De mini-multomap heet niet woordenmaker maar klikklakboekje (ik kon even niet op de naam komen) en daarnaast word er o.a. ook gebruik gemaakt van de woorddoos, letterdoos, en de letterlijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (2)

Nou, soms wel en soms niet. Bij mij op school alleen in de onderbouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, volgens mij niet. Op de meeste scholen is het inderdaad nu maan-roos-vis. Dat komt uit de methode veilig leren lezen. Bij het leren lezen gaat het er om dat de eerste woordjes die een kind leert klankzuiver zijn. Dus dat ze precies zo worden uitgesproken als ze geschreven zijn. Dus wat dat betreft verschilt het leesplankje niet zoveel van de methodes van tegenwoordig.