Op hoeveel vakantiedagen heb je recht bij het nemen van ontslag?

Een vriend heeft ontslag ingediend en tegen werd gezegd dat hij niet alle vakanties op kon nemen.

Hoeveel dagen mag hij nemen?

Ze hebben ook gezegd omdat het begin van het jaar is, houd je minder vakantiedagen over... Klopt dit?

Wat zijn de rechten?

Eind volgende maand wilt hij stoppen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22.6K

Antwoorden (3)

Hij moet natuurlijk nog de eventuele vakantiedagen van vorig jaar die hij heeft overgehouden nog hebben staan maar heel veel bedrijven zijn inderdaad overgegaan op vakantiedagen uitkeren per maand. Dus op 1 januari krijg je 1/12 van je hele jaarbudget dus in dat geval heeft jouw vriend dus recht op 2/12 ongeveer.

Verder kan het zo zijn dat een werkgever het nu niet toestaat dat er vakantiedagen worden opgenomen. Binnenkort zit hij al met een persoon tekort en als die persoon dan ook nog eens veel vakantiedagen op kan nemen kan hij wel eens in de problemen komen. Wel moeten in dat geval de vakantiedagen in geld worden uitgekeerd (waarna iedereen altijd heel hard roept dat dat niets oplevert maar dat is een manier van rekenen.... en een hele andere vraag, dat heeft te maken met de belastingdienst en niet weten hoeveel uren je per jaar extra werkt, en die zijn altijd meteen lager in netto loon, maar uiteindelijk krijg je waar je recht op hebt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bouwt je vakantiedagen gedurende het jaar op. Je hebt in februari dus niet alvast recht op alle vakantiedagen van de rest van het hele jaar. Als normaal gesproken vakantie opneemt, is het meestal geen probleem als je al meer dagen opneemt dan je opgebouwd hebt. Dat compenseer je de rest van het jaar weer.
Maar als je uit dienst gaat per bijvoorbeeld 1 maart, dan heb je pas twee maanden vakantiedagen opgebouwd, en heb je dus recht op 2/12 van je totaal aantal dagen.
11 jaar geleden
Indien men ontslag heeft genomen en in de opzegtermijn zit, is het niet wettelijk geregeld dat men de openstaande verlofdagen in die tijd zomaar mag opnemen.
Dit kan enkel indien de werkgever daar mee akkoord meegaat.

De opzegtermijn is bedoeld om de werkgever de kans te geven een vervanger te zoeken en in te werken, eventueel door de persoon die ontslag heeft genomen.

Daarnaast heeft de werknemer recht op het aantal verlofuren wat opgebouwd is in de afgelopen periode vanaf 01-01-2013 met aftrek van eventueel al opgenomen verlof.
Als dan aan het eind van de arbeidsovereenkomst er nog verlof open staat zal de werkgever dit afrekenen op de laatste eindafrekening