Wat kan ik het beste doen om me beter te leren concentreren? Hoe leer ik om te leren?

Als ik moet studeren, lijkt het vaak of ik niets opneem. De letters gaan door elkaar en ik raak snel afgeleid. Juist op het moment dat ik rust in mijn hoofd moet hebben om wat aan de studie te kunnen doen, komen er allerlei gedachten opzetten die mij afleiden van het studeren. Hoe ban ik die gedachten en hoe krijg ik mijn concentratievermogen terug?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Goeie vraag! Vind je je studie wel interessant genoeg? is mijn wedervraag. Het zou kunnen dat je het allemaal niet bijster interessant vindt en dat je daarom de concentratie niet kunt opbrengen.

Of je hebt te veel prikkels om je heen waardoor je afgeleid wordt: internet, telefoon, tv, mensen om je heen, geluiden in huis of op straat, noem maar op. Ga even bij jezelf na waar het aan schort: interesse in jezelf of de omstandigheden buiten jezelf. In het eerste geval blijft het dweilen met de kraan open, in het tweede geval (als je studie je wel degelijk interesseert bedoel ik dan):

Neem altijd een vaste, rustige plek en tijd om te studeren. Maakt niet uit waar dat is of hoe laat het is, als jij je er maar prettig bij voelt. Misschien ben je een ochtendmens, studeer dan 's ochtends. Ben je een avondmens, doe het dan 's avonds. Heb je een bureau, ga dan steevast iedere dag rond dat en dat tijdstip achter dat bureau zitten en duik in de boeken. Spreek met jezelf af dat je een uur studeert. Dat lijkt lang, maar een uur is zo voorbij. Stel jezelf een leuke beloning in het vooruitzicht: na een uur studeren mag ik....(vul zelf maar in). Niet sjoemelen, gewoon stug doorgaan.

Maar om tot de kern te komen: de rust in je hoofd krijg je pas als je ontspannen bent. Het is dus zaak om voor jezelf ontspanningsmomenten te vinden gedurende de dag. Probeer tussen alle bedrijven door eens iets te doen waar je blij en relaxed van wordt. Een middagslaapje, een wandeling in de frisse buitenlucht, een boek lezen, iets creatiefs doen (iets expressiefs om je gevoelens en gedachten een plek buiten jezelf te geven, dat kan vanalles zijn: schrijven, schilderen, tekenen, borduren, you name it), sporten, luieren, wandelen, fietsen, een beetje niksen....

Vanuit die rust ben je in staat om je te focussen op datgene wat gedaan moet worden, namelijk studeren. En als je daar dan eenmaal mee klaar bent, kun je weer lekker onderuitzakken en leuke dingen gaan doen. Maar vergeet niet, studeren moet geen must zijn, het moet wel leuk blijven, je moet er wel plezier in hebben. Anders is dit hele verhaal natuurlijk kul. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zorg dat je in een ruimte zit waar zo min mogelijk afleiding te vinden is om te beginnen. Tv uit, ouders de deur uit zetten en probeer het vak voor jezelf zo interessant mogelijk te maken. Bedenk voordat je gaat lezen waarom het interessant is wat je gaat lezen. Wat verwacht je er van. Wat denk je dat je er van gaat leren. Misschien weet je er al veel over. Schrijf dat dan eerst eens op en laat je daarna verbazen over wat je allemaal nog niet wist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ouders de deur uit bij iemand van 29 jaar??
Probeer geen spullen bij de hand te hebben die je zouden kunnen afleiden (mobieltje, computer, of iets dergelijks).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hieronder bij de gerelateerde vragen staan al verschillende antwoorden waar je mogelijk iets aan hebt.

Heel vervelend, als je ervoor gaat zitten en dan werkt het niet.
Je kunt nog proberen eerst even een rustmoment in te bouwen voor je gaat studeren en dat als vast ritueel te houden. Even zitten, lekkere mok warme thee, rustig uitdrinken. Wat fruit misschien. En dan heb je al een overgang van het drukke hiervoor tot het starten met leren.
En dan elk half uur tien minuten pauze. Dan hoef je die concentratie niet zo lang vast te houden, wat je hebt zo weer wat tijd voor jezelf.

Probeer maar eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belonen helpt; het heeft een sterk leereffect en verlengt de concentratie. Stel jezelf iets in het vooruitzicht; dat je iets leuks mag doen als de helft af is bijvoorbeeld. Niet smokkelen, beloon jezelf pas als het gestelde doel echt bereikt is!

Vermoeidheid speelt ook nog een rol. Wanneer je weinig energie hebt, is het lastiger om geconcentreerd te blijven. Of een mok met waterachtige substantie om een uur of vier nou de beste oplossing is weet ik niet, maar suikerdipjes en algemene vermoeidheid zijn wel dingen om bij jezelf in de gaten te houden. En weer geldt: wat voor iemand anders werkt, hoeft voor jou niet te werken. En andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je het alleen bij studeren of ook bij andere dingen;
schaken, snooker, een saaie uitvoering of concert?
Dan zou het wel een ADD (of een andere concentratiestoornis) kunnen zijn.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een soort gelijk iets alleen ben ik altijd afgeleid,
Mijn concentratie voor het leren nam toe als ik een stukje chocola naam en kauwgom at dat deed ik ook tijdens mijn tentamens!

Ik kon ook absoluut niet leren in een kamer met tv,computer en me mobiel! Dus ging ik meestal leren waar dat niet kon.
Mijn concentratie voor leren nam helemaal toe toen ik aan fitness begon had waarschijnlijk eerst teveel energie:$

Misschien helpt iets hiervan ook bij jouw!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel eens gehoord van "mindmapping" ? dat is studeren op een creatieve wijze. Om exact uit te leggen wat het is heb ik nu geen tijd voor. Google maar eens. Je gaat een plattegrond tekenen van je belangrijkste punten. Het heeft met je linker- en rechter hersenhelft te maken. Ik ga hierop afstuderen, althans, de bedoeling om dat te doen.
Succes!