Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

heeft leidinggevende van afdeling zwijgplicht?

Ik werk als caissière en heb een leidinggevende boven me staan end daar boven dus nog de echte baas.
Nu vroeg ik me af heeft mijn leidinggevende zwijgplicht tegenover iedereen dus ook andere leidinggevenden op het werk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.8K
Erna55
8 jaar geleden
Zwijgplicht over wat ?
Je medische geschiedenis, je werkuren, je in vertrouwen vertelde "verliefdheid" ?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Zwijgplicht kan alleen gebaseerd worden op wettelijk beroepsgeheim. Dat geldt in Nederland voor o.a. artsen, advocaten, geestelijken en ambtenaren van de fiscale dienst, maar niet voor leidinggevenden in het algemeen. Jouw chef heeft dus geen zwijgplicht ten opzichte van iemand, ook niet zijn eigen superieuren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zwijgplicht geldt niet voor je leidinggevende maar als hij/zij in functie bepaalde prive informatie krijgt toevertrouwd dan zou hij/zij dat fatsoenhalve niet mogen rondvertellen.
Iets anders is dat je er niet altijd op kunt vertrouwen dus wees voorzichtig wat je leidinggevende verteld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het klopt deels. De beroepen die je hier beschrijft hebben ook een zogenaamd verschoningsrecht. Dit wil zeggen dat ook vragen van bijvoorbeeld de rechtbank onder bepaalde voorwaarden niet beantwoord hoeven te worden. De zwijg- of geheimhoudingsplicht in het algemeen is echter iets breden dan dat je hier beschrijft. Ook een leidinggevende mag niet zomaar alles delen. Waar je wel gelijk in hebt, is dat dit voor zijn leidinggevende waarschijnlijk niet opgaat.
Nee, je leidinggevende heeft geen zwijgplicht tegenover zijn leidinggevende. Hij mag daarmee in principe alles delen wat hij bespreekt en doet. Dat is ook nodig voor een goede bedrijfsvoering.