heeft leidinggevende van afdeling zwijgplicht?

Ik werk als caissière en heb een leidinggevende boven me staan end daar boven dus nog de echte baas.
Nu vroeg ik me af heeft mijn leidinggevende zwijgplicht tegenover iedereen dus ook andere leidinggevenden op het werk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zwijgplicht kan alleen gebaseerd worden op wettelijk beroepsgeheim. Dat geldt in Nederland voor o.a. artsen, advocaten, geestelijken en ambtenaren van de fiscale dienst, maar niet voor leidinggevenden in het algemeen. Jouw chef heeft dus geen zwijgplicht ten opzichte van iemand, ook niet zijn eigen superieuren.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beroepsgeheim

Nee, je leidinggevende heeft geen zwijgplicht tegenover zijn leidinggevende. Hij mag daarmee in principe alles delen wat hij bespreekt en doet. Dat is ook nodig voor een goede bedrijfsvoering. Daarentegen is het hem niet toegestaan om informatie met Jan en alleman te delen. Je hebt ook nog een recht op privacy. Je leidinggevende mag dus niet zomaar alles delen met bijvoorbeeld je collega's en klanten, om maar een zijstraat te noemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100