heeft leidinggevende van afdeling zwijgplicht?

Ik werk als caissière en heb een leidinggevende boven me staan end daar boven dus nog de echte baas.
Nu vroeg ik me af heeft mijn leidinggevende zwijgplicht tegenover iedereen dus ook andere leidinggevenden op het werk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.8K
Erna55
8 jaar geleden
Zwijgplicht over wat ?
Je medische geschiedenis, je werkuren, je in vertrouwen vertelde "verliefdheid" ?

Antwoorden (2)

Zwijgplicht kan alleen gebaseerd worden op wettelijk beroepsgeheim. Dat geldt in Nederland voor o.a. artsen, advocaten, geestelijken en ambtenaren van de fiscale dienst, maar niet voor leidinggevenden in het algemeen. Jouw chef heeft dus geen zwijgplicht ten opzichte van iemand, ook niet zijn eigen superieuren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zwijgplicht geldt niet voor je leidinggevende maar als hij/zij in functie bepaalde prive informatie krijgt toevertrouwd dan zou hij/zij dat fatsoenhalve niet mogen rondvertellen.
Iets anders is dat je er niet altijd op kunt vertrouwen dus wees voorzichtig wat je leidinggevende verteld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het klopt deels. De beroepen die je hier beschrijft hebben ook een zogenaamd verschoningsrecht. Dit wil zeggen dat ook vragen van bijvoorbeeld de rechtbank onder bepaalde voorwaarden niet beantwoord hoeven te worden. De zwijg- of geheimhoudingsplicht in het algemeen is echter iets breden dan dat je hier beschrijft. Ook een leidinggevende mag niet zomaar alles delen. Waar je wel gelijk in hebt, is dat dit voor zijn leidinggevende waarschijnlijk niet opgaat.
Nee, je leidinggevende heeft geen zwijgplicht tegenover zijn leidinggevende. Hij mag daarmee in principe alles delen wat hij bespreekt en doet. Dat is ook nodig voor een goede bedrijfsvoering.

Daarentegen is het hem niet toegestaan om informatie met Jan en alleman te delen. Je hebt ook nog een recht op privacy. Je leidinggevende mag dus niet zomaar alles delen met bijvoorbeeld je collega's en klanten, om maar een zijstraat te noemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor u reactie.
Een andere leidinggevende van andere afdeling valt dus onder collega en uit recht van m'n eigen privacy zou ze dit dus nu zo met hem kunnen delen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ligt er een beetje aan waar het over gaat. Als het informatie is, die ook voor die andere afdeling van belang is, dan is het antwoord "ja". In alle andere gevallen is het antwoord volgens de algemene regel "nee", want dan geldt het recht op privacy.
Uiteraard zijn daarop uitzonderingen, maar daar zal ik je niet mee vervelen. Wat vooral van belang is of men informatie wel of niet mag delen is enerzijds dus relevantie en anderzijds de "schade" die jij zou leiden als iemand anders het ook weet. Zo mag hij niet over bijvoorbeeld je salaris praten, maar hij mag natuurlijk wel gewoon delen dat je tijdens de lunch kaas op je brood had.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Opzich was het niet van belang voor de afdeling.
Het ging erover dat ik een tijdje geleden 3 begrafenissen in 1 week had.
Het lijkt mij dat dit niet van belang is voor de andere afdeling en de andere leidinggevende waar ik niks mee heb te maken dit ook niet perse hoefde te weten? Nogmaals super bedankt voor de antwoorden!