In feite is niet het water, maar zijn de vruchtvliezen gebroken, waardoor het vruchtwater vrijkomt.

Toegevoegd na 54 seconden:
Voor de volledigheid: dit vindt plaats vlak voor de geboorte van een kind. Het breken van de vruchtvliezen brengt over het algemeen de bevalling op gang.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is geen gezegde, maar een zeer ondubbelzinnige medische constatering dat het begin van de bevalling zich heeft aangekondigd.

Natuurlijk breekt niet het water zelf, maar de vliezen waarin het kind en het vruchtwater zitten. Eigenlijk zeggen we hier ook : haar vliezen zijn gebroken. Haar 'water' is gebroken is meer een slechte letterlijke vertaling vanuit het engels (her water broke) dat meer op doorbreken duidt. Maar iedereen snapt wat je bedoelt.