Hoe gebruikelijk zijn wapencontroles op scholen?

Ik lees wel eens dat het op middelbare scholen tegenwoordig heel normaal is dat er metaaldetectoren staan, en dat er wapencontroles plaatsvinden. Klopt dat, of zijn dat slechts uitzonderingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
AWM
14 jaar geleden
Dekt dit de lading een beetje?
AWM
14 jaar geleden
Hahaha, aan mijn antwoord zat een link vast. Een overijverige moderator verplaatst mijn antwoord hier naar toe en dan is de link weg. Handig hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt gewoon een URL in je reactie plakken - dat wordt vanzelf een werkende verwijzing.

Het beste antwoord

Ik denk dat de controles, zoals hierboven ook al genoemd, sterk regio, en stad gebonden zijn.
Sinds augustus 2006 zijn basis- en middelbare scholen verplicht een paragraaf over hun veiligheidsbeleid op te nemen in de schoolgids. In het schoolveiligheidsplan kunnen regels en maatregelen worden opgenomen over de wijze waarop de school wapenbezit tegengaat. Vervolgens kan de school, in samenspraak met de politie, besluiten tot regelmatige controle op wapens in en rond de school. Van deze werkwijze gaat een groot preventief effect uit. Verder is er een uitgebreide checklist voor de invoering van controle op wapenbezit op genoemde scholen verspreid doorhet het Ministerie van Justitie.
Dus inderdaad, het is aan de school of deze hiervan de noodzaak inziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hangt erg af van de locatie, of er al incidenten zijn geweest in de buurt en wat de sfeer is op de school.
Volgens mij gebeurt het alleen in de grotere steden van het land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je leest waar je jeugd mee op zak loopt kunnen er niet genoeg controles plaatsvinden.
In principe zou er bij elke schoolingang een detector mét controleur moeten staan.
Er gebeuren veel te veel dingen op school die niet door de beugel kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij worden er nog geen detectiepoorten gebruikt op scholen. Wel poortjes waarbij je alleen met een pasje naar binnen kunt. Een detectiepoort hoort op Schiphol en in een disco, niet op een school. Een school hoort zijn leerlingen ook te kennen! Daarom zal een school met detectiepoorten ook bij ouders twijfel zaaien of het wel een goede school is.

Er worden wel eens wapencontroles gedaan op scholen in Amsterdam: http://www.politie-amsterdam-amstelland.nl/get.cfm?id=6966& Dat zijn wel uitzonderingen.

Toegevoegd op 07-06-2009 20:42:10
Spreekbeurt van een leerling over detectiepoortjes: http://www.scholieren.com/werkstukken/3127
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij op school is nog nooit een wapencontrole gedaan, en er zijn geen detectiepoortjes enzo. Ze zullen zulke controles zo veel mogelijk mijden, als je continu gecontroleerd wordt krijg je een vervelende sfeer en gaan mensen zich juist onveilig voelen.