Is het belangrijk van een intellectuele opleiding te hebben in het leven?

Een zin waarover ik een opstel moet schrijven, alle info is welkom!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het de bedoeling dat wij je huiswerk gaan maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor, gewoon informatie verzamelen maar niemand is verplicht van hier op in te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PS ik neem aan dat je het over gewoon over typt. Maar toch voor de taal opvoeding. 1. Een intellectuele opleiding is fout want dat zou betekenen dat de opleiding zelf een intelligentie had. (academische opleiding of hoogwaardige opleiding)
2. Het is of wat is het belang van een... of is het belangrijk een... (duidelijke contaminatie) Dat terzijde ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed punt als je taal verbeterd dan moet je geen spatie fout maken ;-)

Het beste antwoord

Deze vraag is niet eenduidig te beantwoorden, want een intellectuele opleiding is niet voor iedereen weggelegd. En zou iemand zonder intellectuele opleiding een minder waardevol leven leiden als iemand met intellectuele opleiding? Het antwoord hierop is nee. De waarde van een leven is de inhoud die iedereen aan zijn leven geeft en de waardering die hij daarvoor krijgt. Het werk van een vuilnisman is net zo belangrijk als het werk van een chirurg, mits beide personen hun werk goed uitvoeren.
De andere kant van het verhaal is: Je hebt een goed stel hersens; je hebt de capaciteiten om een intellectuele opleiding te gaan doen, maar je twijfelt zelf aan het belang hiervan. Er is uiteraard niemand die jou kan dwingen om dit te doen, want als je dat niet wilt, wordt het niks en kun je het dus net zo goed laten. Maar stel dat de studie je wel trekt en je hebt de kans om deze opleiding te doen. Dan zou mijn advies zijn: doen. Niet omdat het belangrijk is, maar als je de kans hebt om je te ontwikkelen, is het verstandig om dit te doen. Hoe je loopbaan er verder uit gaat zien, is koffiedik kijken. En het belang van die opleiding is pas achteraf te beoordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 al zou ik niet zeggen dat het werk van een chirurg even belangrijk is als dat van een vuilnisman. Het leven van een chirurg en vuilnisman is even veel waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er geen vuilnis op wordt gehaald, kost dat na enige tijd ook levens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens maar ik leg de nuance wat verschillend. Niet iedereen is in staat dokter te worden daarom is het werk van een dokter belangrijker dan die van de vuilnisman. Maar ze hebben beide een belangrijke waarde in het gehele systeem. Ze zijn allebei een radertje in het gehele systeem waardoor de klok dat onze samenleving is werkt ;-)

Andere antwoorden (8)

Nee niet belangrijk, wel handig

Tegenwoordig is solliciteren een stuk lastiger zonder diploma, zeker als je een baan van enige betekenis wilt hebben.

Vroeger was dat wel anders. Als ik kijk naar mijn vader, welk geen diploma heeft, maar toch een hele mooie functie, is dat het levende bewijs.

Maargoed, succes met je huiswerk, en kijk eens bij de gesloten vragen of er iets bruikbaars tussen staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zo belangrijk als je het zelf vindt. Als je bijvoorbeeld waarde hecht aan veel geld verdienen (en niet door aandelen of internetbedrijfjes) of aan status dan kan je het heel belangrij vinden, je zult waarschijnlijk een goede baan vinden en ruim genoeg geld verdienen om een misschien zelfs wel luxe leventje te leiden. Maar als je ook met een niet al te hoog salaris en een klein huisje, niet al te lastig baantje kunt leven, dan is het dus niet zo belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante vraag, zeker nu. Ik heb 12 jaar gestudeerd en ik krijg alleen maar werk vanwege de werkervaringen die ik heb opgedaan tijdens mijn studie. Het feit is dat veel beroepen die nu uitgevoerd worden 10 jaar geleden niet bestonden, dus de mensen die nu opgeleid worden worden opgeleid voor banen die nu nog niet bestaan om problemen op te lossen die nu nog niet bestaan. Ik heb een ir titel, daarmee geef ik aan dat ik kan wat ik gestudeerd heb, samen met de andere 4000 mensen waarmee ik afgestudeerd ben. Maar als je mensen aanneemt, kies je dan iemand die die kan bewijzen dat hij het kan, of iemand die bewezen heeft dat hij het al gedaan heeft? Ervaring telt zwaar.... Ik ben te oud om nieuwe dingen te leren en te jong om ervaring te hebben. Ik heb niets aan mijn universtaire opleiding, behalve dat ik kan laten zien dat ik de toeweiding heb gehad om aan iets te beginnen en het na 12 jaar nog steeds af te maken. In deze tijd neemt niemand meer risico en neemt iedereen aan met ervaring, ongeacht opleiding. Maar de mensen met opleiding kunnen laten zien dat ze verder kunnen kijken en nieuwe ontwikkelingen kunnen sturen. Maar nu is daar geen ruimte voor.

Toegevoegd op 28-05-2009 18:25:06
toeweiding??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee is niet wenselijk... Hoe academischer dat je bent hoe eigenwizer en hoe minder je een mening/overtuiging van een ander aanneemt... Hoe waardevol die ook is, hoe professorder dat je bent hoe minder dat je op een ander durft te vertrouwen... Professor is iemand die ergens voor getuigt...
Het leven van een baby is net zo goed of echt of waardevol als dat van van een doctor... Maar de baby moet alles om zich heen toelaten want hij kan zich niet afsluiten... En daarom voelt een baby intuïtief veel beter zaken aan dan een professor... Als er iets gebeurt dan gaat een doctor nadenken erover, terwijl een baby gewoon doorgaat met voelen en ervaren en daar niet aan of over gaat denken...

Nou ik denk dat ik wel wat stof voor je opstel heb kunnen doen opwaaien...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intressant punt ik denk niet dat veel mensen hem zullen delen.
PS ik zit op de universiteit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitzonderingen bevestigen de regel... En wie nemen mijn antwoord niet aan, de academici onder ons, is het niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel redelijk eigenwijs misschien zit er wat in :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ai, Anne dat was een intelligent antwoord... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm dus je kunt 1. je van te voren afsluiten voor de kennis door niet te gaan studeren of 2. gaan studeren met de kans dat je je afsluit voor andere kennis. nou, dan heb je met punt 2 tenminste wát kennis opgedaan, is het niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja klopt wel...
Welke waarde geef je er zelf aan? Ik vind kennis en een bepaald analytisch vermogen belangrijk. Ik zie dingen graag vanaf het theoretische perspectief. Ik wil zelf kunnen nadenken en mijn mening kunnen vormen. Daarom studeer ik aan een universiteit. Maar misschien wil je dat wel helemaal niet. Misschien doe je liever dingen dan denken. Een academische opleiding vinden sommige mensen zwaar. Je moet hard werken. Wil je er voor inspannen. Welk doel stel jij jezelf in je leven. Een belangrijke baan, kennis, geluk, zelfontplooiing? Je moet dat voor jezelf nagaan en bedenken: heb ik daar een academische opleiding voor nodig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke opleiding is welkom maar daarom geen garantie dat iemand slaagt in het leven.Het is wel een verrijking op alle gebied en we leven in de eeuw van de premanente vorming, dwz studeren tot in je kist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het belangrijk is jezelf verder te ontplooiien in het leven. Of dat nou is met een cursus Engels voor beginners, of dat je Engelse Taal en Cultuur studeert aan de universiteit, dat hangt af van de persoon. Of je dat doet door bij de kerk naar een bijbelstudiekring te gaan, of door theologie te studeren, dat ligt ook aan de persoon. Of je dat doet door lekker te tekenen of door naar de kunstacademie te gaan... enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is niet belangrijk in de zin dat je leven niet compleet is. Wel wordt het leven interessanter als je veel kennis vergaart imo. Maar dat kan ook door te leven, te lezen, films en documentaires te bekijken en met mensen te praten.