Is ABN, AN geworden?

Ik hoor dat ABN (algemeen beschaafd nederlands) weg is en dat het nu: Algemeen Nederlands (AN) is. Maar als ik gebruik maak van een zoekmachine kom ik toch op Standaardnederlands uit.

Hoe zit dit officieel precies?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
23.7K

Het beste antwoord

Ja, ABN is AN geworden. Dit is rond 1970 gebeurd, maar nu wordt ook de term AN (Algemeen Nederlands) niet meer gebruikt. In plaats daarvan wordt, zoals je zelf al aangeeft, de term Standaardnederlands gebruikt.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardnederlands staat dit:

"Standaardnederlands is de gestandaardiseerde variant van het Nederlands die wordt onderwezen op scholen en wordt gebruikt door de autoriteiten en media in Nederland, België, Suriname, Curaçao, Sint Maarten, Caribisch Nederland en Aruba.

Het bewaken en beschrijven van het Standaardnederlands is door de Nederlandse, Vlaamse en Surinaamse overheid toevertrouwd aan de Nederlandse Taalunie. De Taalunie publiceert werken waarin de normen van het Standaardnederlands zijn vastgelegd.

Het begrip Standaardnederlands

Het woord Standaardnederlands staat zo (en niet als bijvoorbeeld Standaard-Nederlands, standaard-Nederlands of standaardnederlands) in het Groene Boekje. Met name officiële instanties, waaronder overigens soms ook de Taalunie, schrijven ook standaard Nederlands (met een spatie). De Taalunie spreekt ook van de Nederlandse standaardtaal.

Tot de jaren zeventig werd officieel de benaming ABN gebruikt, de afkorting van Algemeen Beschaafd Nederlands. Tussen ca. 1970 en 2005 werd de benaming Algemeen Nederlands (AN) gebruikt.

De jaren vijftig en zestig kenden zogenaamde ABN-kringen, studiegroepen op scholen die zuiver taalgebruik bepleitten en welsprekendheidstoernooien organiseerden. Er was een ABN-centrale die allerlei initiatieven nam, onder andere het uitbrengen van de film Moeder, wat zijn we rijk in 1957. Uit deze benaming is — aanvankelijk alleen onder neerlandici — de B weggehaald, omdat ‘beschaafd’ kon suggereren dat mensen die andere varianten van het Nederlands spreken niet beschaafd zouden zijn."

Cursiveringen uit de originele tekst van die website zijn weggevallen bij het kopiëren. Om de originele tekst met cursiveringen te kunnen lezen, moet je op de website van de bron kijken.

De term "Algemeen Beschaafd Nederlands" is naar mijn idee echter zo ingeburgerd dat deze nog steeds door velen wordt gebruikt en wordt begrepen.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De term ABN is wel het hangbaarst in het dagelijks spraakgebruik, maar mijn weten wordt de term ABN veel vaker gebruik dan standaardNederlands.
Antoni
9 jaar geleden
Precies, de wetenschappers en de deskundigen gebruiken nu de term "Standaardnederlands", het gewone volk gebruikt nog steeds de term "ABN"!