Algemeen kiesrecht, 1917 of 1919?

Toen ik voor mijn geschiedenis examen (in 1992) moest leren over staatsinrichting stond in onze boeken: 1917 algemeen kiesrecht, 1919 kiesrecht voor vrouwen.
Ik kan mij nog herinneren hoe verontwaardigd ik was, hoe kun je spreken van 'algemeen' kiesrecht als je vrouwen niet meerekent?
Wat mij betreft was mijn geschiedenisboek incorrect, de discussie die ik voerde met mijn leerkracht leverde niets op. Uit protest heb ik bij de tentamenvraag over wanneer het algemeen kiesrecht werd ingevoerd als antwoord 1919 ingevuld, het koste me een punt maar dat was het me waard.
Is het vandaag de dag nog steeds zo? Staat er in moderne geschiedenisboeken nog steeds dat het algemeen kiesrecht in 1917 werd ingevoerd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ja, ik zit nu in TLW-4 en heb ook eindexamen voor geschiedenis en er staat nog steeds dat er door de pacificatie van 1917 (algemeen kiesrecht) kwam *voor mannen* en 2 jaar later pas voor de vrouwen.. dus je kan eigenlijk in 1917 nog niet spreken van *algemeen kiesrecht* om dat alleen de mannen recht hadden om te stemmen en om te mogen worden gekozen. ik vindt het ook raar.

Vroeger mochten alleen mannen stemmen, vrouwen telden niet mee als besluitvormer, zij dienden zich ook niet met politiek te bemoeien en hadden in het algemeen geen interesse hierin. Dit regelde de man, en zo was het! Het eerste kiesrecht was alleen voorbestemd voor de rijken. Alleen mensen met voldoende belastbaar inkomen mochte stemmen en meebepalen. Dit was het censuskiesrecht. Het algemeen kiesrecht voor mannen werd in 1917 ingevoerd. Nu mochten vrijwel alle volwassen mannen vanaf 24 jaar, die konden lezen en schrijven en niet afhankelijk waren van de armenzorg, kiezen. In 1965 ging de leeftijd omlaag naar 21 jaar en weer 6 jaar later werd de kiesgerechtigde leeftijd 18 jaar. Tegelijkertijd met het stemrecht zonder voorwaarden kwam er voor vrouwen wel passief stemrecht, d.w.z. dat vrouwen wel gekozen mochten worden, maar zelf niet mochten stemmen. In 1918 kwam de eerste vrouw in de Tweede Kamer, namens de SDAP. In 1919 kwam er eindelijk ook algemeen actief stemrecht voor vrouwen. Dit is zo vastgelegd in onze geschiedenis en de feiten waren er. Dat is nu eenmaal de geschiedenis en die kunnen ze dan ook niet veranderen in hedendaagse geschiedenisboeken. Over tig jaren zullen alle kinderen dit nog precies zo leren. Het woordje 'algemeen' duidde dan ook niet op alle mensen, maar het is algemeen kiesrecht voor mannen dat bedoelt wordt.

1917 geen 1919 ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100