Mag een oud werkgever informatie over jou verstrekken?

Deze vraag stel ik n.a.v. de nieuw privacywet. Stel je bent aan het solliciteren mag een uitzendbureau/bedrijf informatie over jou opvragen?. Indien dit antwoord ja is, mag de oud werkgever deze informatie ook daadwerkelijk verstrekken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

In de wet was daarover tot nu toe niets vastgelegd, of dat in de nieuwe AVG-wet zo is, weet ik niet zeker. Wel is het zo dat in de NVP-sollicitatiecode, die door veel bedrijven gehanteerd wordt, bepaald is dat een werkgever alleen informatie bij een vorige werkgever mag inwinnen na toestemming van jou. De oud-werkgever mag daarbij alleen feitelijk juiste informatie verstrekken.
In de nieuwe AVG-wet verwacht ik een soortgelijke benadering, nl. dat dit alleen mag na toestemming van jou. Wat het complexer kan maken, is dat er in de nieuwe wet een maximum bewaartermijn aan persoonsgegevens hangt. Als jij dus 10 jaar geleden voor bedrijf X gewerkt heb, mag dat bedrijf feitelijk geen informatie over jou meer hebben, laat staan verstrekken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
En ik maar mijn best doen om mijn herinneringen van 10 jaar geleden te wissen...