Handgeschreven sollicitatiebrief?

Zag gisteren tot mijn verbazing een personeelsadvertentie waarin men nog vroeg om een handgeschreven brief. Waarom zou een bedrijf dat in dit digitale tijdperk nog willen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Omdat je handschrift heel wat meer over je zegt dan je op het oog zou denken. En vooral omdat je er geen spellingchecker voor kunt gebruiken.
Ik vind het een geweldig systeem, en heb ook in het tijdperk van de typmachine en de eerste PC's nooit anders gedaan. Met een handgeschreven brief kun je je namelijk ECHT onderscheiden. Nee, je kunt er geen echte karaktertrekken ofzo van aflezen, althans niet 1 op 1 , maar het geeft je wel een schitterend middel te de onderscheiden van al die andere brieven. Vooral als je een beetje acceptabel handschrift hebt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het gaat hier om je handschrift, deze wordt bekeken door een expert en die kan daar uit opmaken hoe je persoonlijkheid is.

Ik vind het zelf te ver gezocht, sommigen zijn er van overtuigd dat het een goed beeld geeft van de schrijver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen die geloven dat een handschrift veel over iemand zegt. Daarnaast weet je dat mensen er moeite voor doen en niet een standaardbrief gewoon uitprinten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goeie brief is altijd toegespitst op het bedrijf en de functie, een standaardbrief valt al snel door de mand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die moeite doet inderdaad een hoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het goed doet is een standaardbrief goed genoeg, en zelfs al is die niet goed genoeg, zo voorkom je wel dat je er 100 van binnen krijgt.
Aan de handschrift van de solicitant kan je mischien ook het een en ander uithalen?
Bv aan de hand van de netheid waar in het geschreven word of aan de hand van taalfouten.
Via een digitale brief heb je spellingscontrole en krijg je dus een brief zonder taalfouten terwijl de solicitant mischien wel tig taalfouten gemaakt heeft.
Krijg je een slordig geschreven,of vol met taalfouten geschreven solicitatie brief is het voor het bedrijf misschien al een reden om iemand niet uit te nodigen,vooral als het gaat om een functie waar bij je veel met taal of het verwerken van brieven bezig bent.Het is wel appart in deze tijdperk maar niks mis met de ouderwetse manier lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk vooral om de luie mensen te weren en zo alleen mensen te krijgen die echt moeite willen doen voor een baan. Een bedrijf dat in deze tijd een vacature plaatst, kan rekenen op heel veel sollicitaties. Vragen om een handgeschreven brief kan dan een manier zijn om dat aantal terug te dringen.
Om de spellingscontrole te omzeilen, geloof ik niet zo, aangezien iedereen ook zijn brief kan overschrijven vanuit zijn favoriete tekstverwerker met spellingscontrole. Iemand die dan alsnog fouten maakt, komt dan natuurlijk wel extra slecht over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1; wilde net een soort gelijk antwoord geven.
Het is inderdaad zo dat bedrijven die echt voor de gemotiveerde kandidaten gaan een dergelijke zin opnemen in hun advertentie.
Taalfouten of aan het handschrift kunnen zien hoe de persoonlijkheid is dat is onzin.
In mijn voormalige baan als consultant werving en selectie deed ik dit ook wel eens als ik een opdracht binnen kreeg waar je erg veel reacties op kon verwachten.
Maar ook bij functies waar accuraat werken en/of taal belangrijk was. Ik liet dus ook wel eens in een advertentie achter dat de brief handgeschreven en in het (bv) Duits moest.
Het meest waarschijnlijke lijkt mij, dat het bedrijf zich heeft laten inpalmen door een handschriftanalysator. Of dat iemand bij PZ gelooft in handschriftanalyse.

Handschriftanalyse is een pseudowetenschappelijke methode. Je kunt uit een handschrift hooguit zien of iemand met enige waarschijnlijkheid man of vrouw is, en je kunt de leeftijd enigzins schatten (met een foutmarge van 20 jaar of daaromtrent). Beide zijn niet nodig omdat die gegevens sowieso al ik de brief staan.

Verder kun je met handschriftanalyse helemaal niets zeggen over de karaktertrekken, laat staan over de geschiktheid, van de schrijver.

De meeste bedrijven willen juist liever getypte brieven, omdat die makkelijker te lezen zijn voor de drukbezette selecteurs. Meestal willen ze zelfs het liefst een elektronische versie, omdat die het makkelijkst is op te slaan en te verspreiden.

Je zou het bedrijf kunnen bellen en naar de reden kunnen vragen. Als blijkt dat ze inderdaad gebruik maken van handschriftanalyse, kun je grote vraagtekens zetten bij de rest van hun beslissingscriteria.
14 jaar geleden
Ik denk dus dat je uit een handgeschreven sollicitatiebrief wel degelijk karaktertrekken / persoonlijkheid kunt halen.
Wat b.v. mijn ervaring is en let hier maar eens op: extraverte mensen schrijven de letters vaak groot en mensen die wat meer introvert en bescheiden zijn hebben over het algemeen een klein handschrift. Ik heb het echt zo gezien. Het schijnt ook zo te zijn dat mensen die hele grote hoofdletters schrijven, zichzelf heel belangrijk vinden.
Ikzelf heb gemerkt dat mijn handschrift veel overeenkomsten vertoont met dat van mijn moeder. Dat is niet zo omdat ik dat zo geleerd heb (ik heb immers schrijven op school geleerd), maar omdat mijn karakter nou eenmaal veel overeenkomt met dat van haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet een vaag bedrijf zijn. Sommige bedrijven wilden dat vroeger, geloof ABN-AMRO. Om iets te weten over de schrijvers persoonlijkheid. Het is echter onmogelijk om iets zinnigs te zeggen over iemands karakter aan de hand van zijn handschrift. Als iemand slordig schrijft, hoeft dat niet te betekenen dat hij een slordervos is bijvoorbeeld. Grafolofie wordt niet erkend als 'echt'. Er is nooit iets zinnigs uit gekomen bij wetenschappelijk tests. De meeste mensen weten dat, personeelszaken doorgaans ook.

Dat ze je toch om een handgeschreven brief vragen, zegt veel over het bedrijf, of althans over de persoon die het verzoek doet. Die lijkt mij nogal zweverig en ver van de realiteit staan. Zal wel een baan zijn in de zorg ofzo neem ik aan?

In wil je in dit verband wijzen op een proef die eens gedaan is. Een klas vol mensen moest een handgeschreven brief opstellen. Allemaal dezelfde tekst. Vervolgens leverden ze het in, en ging een grafoloog hun handschrift analyseren. Daarna stelde hij een profiel op van elk persoon, dus hoe zijn karakter in elkaar zou steken e.d. Toen kregen alle mensen hun analyse onder ogen en werd ze gevraagd een cijfer te geven voor de kwaliteit van de analyse. Iedereen was bijzonder te spreken, men gaf hoge cijfers. DE analyse klopte perfect bij hen! Toen werd duidelijk dat alle personen DEZELFDE analyse onder ogen hadden gekregen...

Dit is een stukje tekst van de site die ik aanbeveel:

"Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat men op basis van een handschrift vrijwel niets te weten kan komen over iemands karaktereigenschappen. Toch kunnen de cliënten van grafologen zich doorgaans goed herkennen in een analyse van hun handschrift. Een eigen onderzoekje maakte echter duidelijk dat zij ook tevreden zijn met een pseudo-grafologisch rapport."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wil de werkgever dat je er moeite voor doet. Het is natuurlijk (te) makkelijk om 25 getypte brieven te versturen en alleen het adres te veranderen bij wijze van.. Soort van inzet denk ik.