Als je spulletjes verkoopt voor 2,95 inclusief btw en je verkoopt er 20 per jaar moet je dan een bedrijf zijn of ingeschreven staan?

Of belasting betalen of aangeven bij de belasting?

Toegevoegd na 18 minuten:
En wat als je geen btw rekent maar gewoon zegt, dit kost 2,95

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je btw rekent (en dat doe je als je iets verkoopt voor een bedrag inclusief btw) moet je in ieder geval je aangemeld hebben bij de belastingdienst en een btw-nummer hebben, en btw-aangifte doen. Al verkoop je één ding per jaar.

Toegevoegd na 27 minuten:
Als je geen btw rekent? Dan hoef je in een zó extreem kleinschalig geval geen kvk-inschrijving te regelen en je niet als ondernemer aan te melden bij de belastingdienst, maar wel de winst (dus na aftrek van kosten) uit die 20 dingetjes opgeven voor de inkomstenbelasting als 'resultaat uit overige werkzaamheden'.

Officieel dan. Op zich heeft de belastingdienst wel wat beters te doen dan na te trekken of jij in een heel jaar zo'n 60 euro minus kosten extra hebt verdiend boven je inkomsten uit bijvoorbeeld loondienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In principe wel, maar met een dusdanig lage omzet kom je in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling (BTW per saldo minder dan 1883 euro), of je hoeft helemaal geen BTW te betalen (saldo max. 1345 euro)
Voor de inkomstenbelasting moet je de netto winst dan wel opgeven en wordt je via de inkomstenbelasting aangeslagen.
Dus: hoe je het verrekent / aanpakt is uiteindelijk afhankelijk van de resultaten die je denkt te gaan behalen.
Zie:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/hoe_werkt_btw/kleineondernemersregeling/kleineondernemersregeling.html
En:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-01.html#P15_806
Iedere ondernemer moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel (deze kunnen je ook informatie geven) en moet een BTW-nummer aanvragen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Deze is misschien ook nog wel nuttig:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/inkomstenbelasting_voor_ondernemers-33.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat inschrijven bij de kvk en een btw-nummer aanvragen kost zeker geld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar dat is afhankelijk van de rechtsvorm.
Zie:
http://www.kvk.nl/handelsregister/inschrijven_handelsregister/wat_kost_de_inschrijving/
Je eigen toegevoegde opmerking lijkt me de verstandigste. Denk eens aan al die handel via Marktplaats; dat zijn echt niet allemaal ondernemers/bedrijven die ingeschreven staan en BTW in rekening brengen.

Lees ook eens het artikel http://www.nuzakelijk.nl/ondernemersaftrek/2006446/wie-is-ondernemer.html
om te beoordelen wanneer iemand ondernemer is voor de Omzetbelasting of voor de Inkomstenbelasting (dat bepaald de Belastingdienst aan de hand van een formulier "Startende Ondernemer" en de uitkomst daarvan is niet altijd gelijk voor beide belastingen).

In het door jou geschetste geval zou ik zeggen: Gewoon doorgaan met de handel en mocht het "grotere" vormen aannemen dan post je maar weer een vraag !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit valt onder hobby activiteiten. De belastingdienst zal je op deze voorwaarden niet inschrijven. Omdat je volgens de belastingdienst geen ondernemer bent hoef je je ook niet in te schrijven als ondernemer.
Bij de verkoop mag je geen aparte BTW berekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is hobby werk , dus niets aangeven en geen belasting betalen, dus ook niet inschrijven bij de KvK.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling nog even dit. Je koopt een product in voor zeg maar 10 euro en verkoopt dit voor 15 euro. Dan kun je nooit zeggen dat je geen BTW rekend immers het product heeft een toegevoegde waarde nl 5 euro. De fiscus zal als volgt redeneren. De 15 euro is 119 %, dus delen door 119 x 19 = de btw (afgrond 2.40).Pruduct = 12, 60
Of 15 euro is 100 % en daaroverheen komt dan 19 % (of een laag btw tarief maar dat maakt voor de berekening niets uit) Dan wordt het 15/100x 119 =17,85 (incl BTW)