Wat is het verschil tussen een ondernemer, freelancer en zzp-er?

Als je voor jezelf werkt of gaat werken, is dit in te delen in drie categorieën. Je bent ondernemer, freelancer of zzp-er. Alleen wat zijn nou de verschillen tussen deze drie ?

Wanneer ben je een ondernemer, freelancer of zzp-er?

Zijn er onderling nog enige voor-of nadelen etc. En welke groep is in Nederland het grootst?

een jaar geleden
2K
tinus1969
een jaar geleden
Dit zijn geen verschillende begrippen: freelance en zzp zijn hetzelfde: https://ondernemersplein.kvk.nl/aan-de-slag-als-zzper-of-freelancer/ Een zzp-er is een (zelfstandig) ondernemer, maar dan zonder personeel in dienst. Alle zzp-ers zijn ondernemers, maar niet alle ondernemers zijn zzp-ers.
Inekez1
een jaar geleden
Zowel voor freelancer, zzp-er als ondernemer worden verschillende definities gebruikt. Vooral de regels van de belastingdienst zijn uiteindelijk bepalend of je wel of geen ondernemer bent. Dat hangt o.a. af van het aantal uren dat je werkt als zzp-er, maar ook van het aantal opdrachtgevers, eventueel andere inkomsten uit loondienst, of je ondernemersrisico loopt, etc. Voor de inkomstenbelasting en voor de omzetbelasting worden door de belastingdienst verschillende voorwaarden gehanteerd om te bepalen of je wel of geen ondernemer bent. https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank/freelancer-of-zzper
Inekez1
een jaar geleden
@tinus, voor de belastingdienst is niet elke zzp-er automatisch ook ondernemer.
tinus1969
een jaar geleden
Inekez1, een zzp-er die geen ondernemer is, is een werknemer.
tinus1969
een jaar geleden
Het aantal uren is verder geen criterium of je wel/geen ondernemer be t.

Geef als eerste antwoord