Webwinkel beginnen?

Mag ik zomaar een webwinkel in bijberoep? Wat moet je hiervoor doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je hebt geen specifieke papieren of opleidingen nodig om een webwinkel te beginnen, ook niet als je hier naast zou gaan werken. Dit wordt alleen anders indien je bepaalde goederen verkoopt waarvoor wel bepaalde eisen zijn gesteld.

Verder zal je je moeten inschrijven bij de kamer van koophandel (bijvoorbeeld als eenmanszaak). Je moet BTW heffen over de producten die je verkoopt en dient over je winst inkomstenbelasting te betalen. Verder zul je een gedegen administratie moeten bijhouden. Daarnaast is regelgeving van toepassing op de verkopen op je webwinkel: zo moet je al je bedrijfsgegevens op de website plaatsen, moet je klanten voorlichten op het recht om binnen 7 dagen producten te retoureneren en dienen facturen te voldoen aan bepaalde eisen.

Tenslotte zul uiteraard moeten beschikken over webwinkelsoftware en een hostingpakket of server. Ook zul je je moeten verdiepen in de betalingmethodes die je wilt hanteren (vooruitbetalen, ideal, creditcards etc). Het is allemaal goed te doen en in principe zou het iedereen kunnen lukken om een webwinkel te beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, dat mag je zomaar opzetten. Je moet je inkomsten opgeven aan de balastingen.

Als je verwacht dat dit groot gaat worden (Omzet meer dan een paar duizend per jaar geloof ik) moet je je registreren bij de KvK en een BTW nummer aanvragen (Meestal je burger service nummer).

Ook een afspraak met de balstingen is dan handig, omdat ze je kunnen uitleggen wat je aan moet geven, wat je mag aftrekken en hoe je eventuele facturen op moet zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zomaar is natuurlijk een vaag woord. Je mag er zomaar aan beginnen maar als je eenmaal begonnen bent is het bijzonder belangrijk dat je voldoet aan de verschillende wetten die van toepassing zijn op handel.
Zo hebben je klanten bepaalde rechten, net als jijzelf. Je zult je webwinkel zo moeten inrichten dat die daar allemaal aan voldoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag.

Je bent al heel wat zaken begonnen,
of willen beginnen, als ik dat zo lees:

* bedrijfje voor administratieve problemen.
* spullen importeren uit China.
* winkeltje aan de kust
* renovatiewerken
* wijn uit Frankrijk hier verkopen
* groothandel in geschenkmanden.

En nu weer een webwinkel.

Allemaal reuze-aardige ideeën.
Maar met een idee alleen kom je er niet.

Ga je er nog iets mee doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja das waar, maar ik wil iets anders doen dat wat ik op dit moment doe.
En ben een beetje aan het aftasten wat ten eerste mogelijk is en wat ik echt wil doen. Vandaar de vele vragen :-)
dat mag. alleen met dingen die makkelijk te starten zijn, zal je nog meer je best moeten doen om het levensvatbaar te maken. je moet dus vantevoren goed bedenken waarom je het beter gaat doen dan je (toekomstige) concurrenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een tip als je nog op zoek bent naar webwinkel software: www.easy-webshop.net.

Deze heeft een totaalpakket met hosting, domeinnaam en courante betaalmethodes in België. Zo moet je je van de technische kant niets aantrekken, gewoon zien dat je zaak goed draait :-)