Waarom doen bedrijven vaak grote aankopen aan het eind van het jaar?

Ik heb een tijdje bij een groothandel gewerkt waar aan het eind van het jaar een aantal mensen grote aankopen kwam doen. Dit had iets te maken met belasting. Weet iemand de exacte reden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

Men moet belasting betalen over wat er op 1 januari op de rekening staat. Het is dus verstandig voor het eind van het jaar nog gauw even veel geld uit te geven aan dingen die je toch al nodig had.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Ik geef ook een min het heeft niets met je bankrekening te maken
ronron1212
11 jaar geleden
Doe ik altijd dit is gewoon fout.
zondag
11 jaar geleden
Wat maakt het nou uit hoe je het noemt. Of je het nu op de rekening, op de balans of in kas hebt. Je moet het gewoon aan de belasting opgeven en de minners zijn denk ik vast en zeker belastingontduikers. ;)
ronron1212
11 jaar geleden
zondag je weet niet waar je het over hebt.
zondag
11 jaar geleden
Je bent erbij! ;)
ronron1212
11 jaar geleden
????????????????
zondag
11 jaar geleden
Kwestie van begrijpend lezen, maar is misschien te moeilijk. :)
ronron1212
11 jaar geleden
Zondag het is een kwestie van verstand hebben van hoe boekhoudingen werken.
Heeft vaak te maken met bugetten voor dàt jaar Maarten! Als die niet 'opgemaakt' worden is dat weleens een reden om ze te verlagen. En dat vindt niet iedereen leuk! Dus kopen maar....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Puur belastingtechnisch:
Een bedrijf betaald belasting over zijn bruto-winst.
Brutowinst is de omzet minus de kosten.
Je begrijpt, hoe hoger de kosten, hoe lager de winst. En hoe lager de winst is, hoe minder de belastingdienst krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms zal de reden liggen in de toepassing van de kleine ondernemersregeling in de omzetbelasting. Deze regeling houdt summier in dat je geen BTW hoeft af te dragen als je per saldo op jaarbasis niet meer dan ca 1300 Euro BTW behoeft af te dragen. Moet je tussen de 1300 en 1800 af dragen dan krijg je een gedeeltelijke vermindering van je jaar-BTW. Door nu in december bv nog even een aardige investering te doen komt je jaarsaldo af te dragen BTW wellicht onder de 1300 euro grens. Je hoeft in dat geval helemaal geen BTW meer af te dragen en die 1300 kun je dus zien als een mooie extra korting op je aankoop! Daar is voor veel kleine ondernemers dus een mooi extra voordeel te behalen.

Toegevoegd na 7 uur:
Voorbeeld: voor de investering bedraagt het jaarsaldo BTW: te betalen 2000. Na de investering bedraagt het jaarsaldo af te dragen btw 1300. Dit betekent dus dat je in februari 1300 BTW extra terug krijgt!