Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je zwavelpoeder en waterstofperoxide samen in een oplossing hebben zonder een reactie?

In de tuinbouw worden o.a. zwavel en waterstofperoxide gebruikt om te ontsmetten. Zwavel dan met name om schimmels te onderdrukken. Is het mogelijk om beide produkten (spuitzwavel 80% zwavel, en waterstofperoxide tegelijk te gebruiken in dezelfde oplossing, of vormen er zich reacties? Op het oog lijkt er niets te gebeuren toen ik het samenvoegde.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Zuiver elementair zwavel is niet oplosbaar in waterstofperoxide en zal er onder normale omstandigheden, voor zover ik weet, nauwelijks mee reageren. Zwavelverbindingen doen dat wel. Op het moment dat de zwavel reageert tot zwaveldioxide (bijvoorbeeld door verbranding), dan reageert het met waterstofperoxide tot zwavelzuur. Als het zwavel reageert tot sulfide- of sulfaatverbindingen vinden er ook allerlei reacties plaats.

De samenstelling van spuitzwavel staat daarnaast niet op de verpakking; Het is onduidelijk wat die 20% is. Ik zou het dus zeker niet mengen, zeker niet bij voedselproducten.

Als het goed is blijft de waterstofperoxide niet achter. Wat je kunt doen is ontsmetten met waterstofperoxide (opspuiten en afspoelen) en dan zwavel aanbrengen als conserveermiddel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding