Wat doe je met geld binnen een bedrijf?

Stel je voor, je hebt een bedrijf naast je werk en je verdient 1000 euro. Je hebt het geld niet direct nodig.

Wat kun je dan het best met die 1000 euro doen? Ik heb niet echt een nieuwe computer nodig ofzo.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit soort bedragen valt in de categorie "klein bedrag". Je hebt het niet nodig, maar je wilt het niet lang vastzetten, en je wilt er geen groot risico mee lopen.

Dan zou ik zeggen: open een spaarrekening.

Let er wel op dat de garantieregeling alleen voor Particulieren geldt. Voor bedrijven gelden afwijkende regelingen, die ik niet ken.

Zodra je je geld kunt investeren in je bedrijf: meteen doen, dat levert altijd meer op dan een spaarrekening.

Bedrijfseconomisch puntje: hoeveel tijd heb je nodig om een spaarrekening uit te zoeken, te openen, en de belastingtechnische administratie van die spaarrekening te voeren? Hoeveel tijd kost het heen en weer overboeken? Vermenigvuldig die tijd met jouw uurtarief. Dat zijn de kosten.

De baten zijn, zeg, 4% per jaar. Staat jouw geld 3 maanden op die spaarrekening, dan zijn de baten ruwweg € 10. Is dat alle tijd en moeite waard? Ook als je het afzet tegen je (evt. gewenste) uurtarief?

Zo nee: laat het geld lekker in kaas zitten.

Toegevoegd op 09-06-2009 11:52:43
Oeps, kaas --> kas.

Tenzij je van kaas houdt, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey Rotaluclac, nuttige informatie! Vooral over de batenanalyse, zo had ik er zelf nog niet naar gekeken. Ik heb zelf laatst toevallig ook een bedrijfsspaarrekening geopend. Maar nu ik jou dit verhaal af zie steken besef ik me opeens dat de baten voor mij waarschijnlijk niet tegen de 'lasten' opwegen.
+1
paulus811
14 jaar geleden
Het is altijd goed om te berekenen of een bepaalde ondernemersactie financieel nut heeft, maar om nou het gewenste uurtarief maar meteen als kosten te nemen gaat me echt te ver. Je impliceert daarmee dat je geplande declarabele uren niet kunt maken, omdat je de tijd besteed aan het openen van een rekening. Zo geredeneerd kost een vakantie een vermogen. Dat een investering in je bedrijf altijd meer oplevert dan een spaarrekening is ook echt niet waar. Sorry, maar het minduimpie is van mij.

Andere antwoorden (6)

Als ik jou was zou ik sowiezo een gedeelte apart houden voor eventuele belastingaanslagen. Daarnaast kan je eens kijken of je wat geld in een lijfrente kan stoppen. Dat is aftrekbaar voor de inkomstenbelasting en kan leuk zijn als extraatje bovenop je pensioen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boven de tien k direkt op een spaarrekening of soms , als ik het min drie maanden niet nodig heb , in één of ander fonds, waar ik snel kan uitstappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder geval niet alles uitgeven tot je hebt afgerekend met de Belastingdienst, tenzij je 't investeert in zaken die aftrekbaar zijn (reclame, een computer voor zakelijk gebruik, werkkleding)

Je kunt er natuurlijk altijd voor kiezen met het verdiende geld te belenen aan kleine ondernemers in de derde wereld. Ik doe dat zelf via myc4.com (daar levert 't rente op) en via kiva.org.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over wat je verdient betaal je belasting.
Wat betreft het uitlenen; wat je via Kiva beleent moet je waarschijnlijk alsnog als inkomen aanmerken. Je bent het niet kwijt, maar tijdelijk renteloos uitgeleend.
Over de rentebaten die je via MyC4 ontvangt, wordt al belasting betaald in Afrika, dus wat je eraan verdient zou je bij je eigen belastingaangifte buiten beschouwing moeten mogen houden.
Of het helemaal koosjer is het bedrag dat je inlegt van je inkomen af te trekken durf ik niet met zekerheid te zeggen. Misschien verstandig dat na te vragen bij belasting of boekhouder.
Als je het geld niet direct nodig hebt dan kun je het gewoon op je rekening laten staan. Of je kijkt naar investeringen voor je bedrijf die je wellicht op afzienbare termijn toch moet doen. Iedere investering die je doet heeft weer belastingvoordeel...

Reserves opbouwen kan nooit geen kwaad...

Toegevoegd op 09-06-2009 15:02:25
En als je het echt kwijt wilt dan heb ik ook nog wel een bankrekening nummer voor je...:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belasting, tenzij het OB betreft, komt pas na een jaar. 1000 euro is niet zoveel....gewoon nog even laten staan en aan het eind van het boekjaar kijken (of je boekhouder vragen) wat je het beste kunt doen.

Het doen van (onnodige)investeringen met dergelijk bedrag is nog niet interessant, omdat je waarschijnlijk daar nog niet zo'n hoog tarief over hoeft af te dragen (tenzij je het net uit het hogere tarief houd).

Overigens moet bedrijfskleding voorzien zijn van een logo, anders is het een prive opname
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het bewaren, je weet maar nooit wanneer je het nodig hebt.