Mag ik zomaar een eigen bibliotheek openen met commercieel doeleinden?

Een soort boekenwinkel waar je de boeken tegen de kosten uitleent. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K
ronron1212
9 jaar geleden
Ja hoor dat mag of het wat oplevert is de vraag.
Antoni
9 jaar geleden
De mobiele bibliotheken op het strand waren heel succesvol. Misschien is dat een idee waar je iets mee kan.

Antwoorden (2)

Je mag een eigen bibliotheek openen met commerciële doeleinden.

Hierbij zul je je wel af moeten vragen: waarom zou iemand bij mij een boek willen lenen?
Omdat de bestaande bibliotheek dat boek niet heeft? Kleine kans...
Omdat ik goedkoper ben? Kleine kans... In 2012 droegen gemeenten voor bijna 75% bij aan de baten van de bibliotheken. Die subsidie krijg jij niet.

Maar wellicht kun je een bibliotheek beginnen in een gebied waar nog geen bibliotheek is en er wel een grote behoefte is om boeken te lenen.
In ieder geval veel succes!

Toegevoegd na 11 uur:
Wat gegevens:
Bibliotheekgebruik loopt sinds de jaren negentig terug in alle meetbare vormen: lidmaatschappen, bezoek, leners en uitgeleende boeken. Dit ondanks een toename in de mediabudgetten van bibliotheken, een min of meer stabiel aantal vestigingen en een collectie die relatief gezien minder hard krimpt dan het aantal uitleningen.
De bibliotheek verliest sneller terrein onder mannen, werkenden en hoger opgeleiden. Onder ouderen, lager opgeleiden en vrouwen is de afname minder sterk. Alleen Turkse en Marokkaanse Nederlanders vertonen een tegengestelde trend. Niet alleen neemt hun bibliotheekgebruik toe, ook is het onder tieners en jongvolwassenen opvallend hoog (hoger dan onder hun autochtone leeftijdgenoten).

De analyses weerspreken sommige verklaringen die de bibliotheken zelf geven voor de verminderde belangstelling. De invoering van het leenrecht rond 1996 en het deels doorberekenen ervan in de leentarieven (een bijdrage per geleend boek) zullen niet bevorderlijk zijn geweest voor de uitleen, maar er is geen duidelijk ‘extra effect’ waarneembaar in de cijfers. Ook het vermoeden dat een tanende tevredenheid met de bibliotheek de daling van het gebruik verklaart, is niet met de cijfers in overeenstemming te brengen.

www.scp.nl/dsresource?objectid=19678&type=org
SimonV
9 jaar geleden
Dat mag, maar je moet wel auteursrechten betalen.