Is er een formule voor berekenen van leasekosten?

Wij hebben een zaak voor bedrijfskleding. Nu worden we vaak gevraagd om kleding te leasen. Dan regelen wij dus alles van voorraadbeheer tot wasserij en levering. Is hier een formule voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

je hebt 2 verschillende manieren van lease, namelijk financial- en operational lease.
Bij financial lease sluit je een contract af voor een bepaalde periode, waarbij de klant achteraf een optie tot koop heeft. Dit loopt via de balans. Hier kan je een berekening van maken. Wat je nodig hebt is de waarde van het object, een rentepercentage en het aantal periodes (maanden/kwartalen/jaren) dat je het verleased. In excel kan je de annuiteit (het bedrag dat per periode betaald moet worden) uitrekenen door de functie 'ncw'. Dit is een deel rente en een deel afschrijving. Annuiteit = rente+aflossing. De rente wordt berekend over de boekwaarde.
Operational lease loopt via je resultaten rekening en is te vergelijken met huur. Wat ik hier zou doen is je kostprijs bepalen door de kosten per product te rekenen en vervolgens een gewenste marge hier op doen.

Toegevoegd na 23 uur:
afschrijving moet zijn aflossing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey Sander, bedankt voor je antwoord. Het is een stukje duidelijker. Alleen twee dingetjes, hoop dat je daar nog even tijd voor hebt. Ik zie alleen niet precies welke vorm van leasen voor ons het gunstigste zou zijn. Dit ligt denk ik voornamelijk aan de wensen van de klant? Hoe hij wil omgaan met de leasekosten. Of is het grote verschil het feit dat bij operational lease de contractduur onbepaald is en geen optie tot kopen? Wij denken erover om in het contract mee te nemen dat bij voortijdig opzeggen, de klant de restvoorraad moet overnemen. De kleding die wij verleasen is dus de waarde van het object. Hier reken je dus de verkoopprijs. Wij beheren ook de voorraad, wij wassen en repareren/vervangen het. Moet ik deze kosten doorberekenen in de verkoopprijs of moet ik dit uit die rente halen. Of is die rente de winst? Ook is het lastig voor ons om in te schatten hoeveel kledingstukken vervangen/gerepareerd moeten worden en de kosten hiervan. maar wellicht kan ik dat beter met onze leveranciers overleggen. Alvast hartelijk bedankt voor je tijd.
Groet Rodger