Het bedrijf wat ik recent heb overgenomen had een onrealistische financiele administratie; kan ik hier wat mee in de rechtbank?

Ik heb recent een bedrijf overgenomen, na een jaar bedrijfsvoering en het vergelijken van cijfers zien we dat de vorige eigenaar (bewust??) bepaalde kosten uit de administratie heeft weggelaten. Wat de verkoopprijs van het bedrijf omhoog dreef. We hebben afgesproken het bedrijf in 3 termijnen af te betalen, echter we gaan de tweede termijn niet redden ivm met tegenvallende sales. Kan ik hiermee naar de rechter stappen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Als de verkoper bij verkoop een onjuiste indruk heeft gewekt van de onderneming door het verstrekken van onjuiste of onvolledige informatie, kun je de rechter vragen om de koopovereenkomst te ontbinden op grond van non-conformiteit. Besef je wel dat dit niet zomaar wordt toegewezen. Ten eerste moet je dat aannemelijk maken (bewijzen) en ten tweede rust op jou als koper een zelfstandige onderzoeksplicht naar de bedrijfsresultaten voor je zoiets koopt. Een jaar na de overname (dat maak ik althans op uit je vraag) is mogelijk wel aan de late kant. In plaats van zelf naar de rechter te stappen adviseer ik om zo snel mogelijk naar een advocaat te gaan die gespecialiseerd is bedrijfsovernames en recente ervaring heeft met procederen. Deze kan op basis van jouw specifieke casus adviseren wat hier haalbaar is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo te horen gaat het om een zogenoemde bedrijfsfusie waarbij u zonder uitzondering de hele onderneming heedt overgenomen. In dat geval is er sprake geweest van een overnameovereenkomst. Hierin zal waarschijnlijk zijn opgenomen dat de koper, u dus, alles heeft gecontroleerd en akkoord bevonden. Ook staat daar meestal in dat vanaf de overnamedatum alles betreffende de onderneming voor uw risico komt. Kijk eens goed of in de overnameovereenkomst ook een bepaling is opgenomen die stelt dat u ingedekt bent tegen verborgen gebreken. Is deze bepaling aanwezig, dan heeft u juridisch een sterkere positie. Verder moet u aannemelijk maken dat dit gebrek aan de onderneming u niet eerder had kunnen opvallen. Het feit dat het een jaar na dato is, helpt uw zaak inderdaad niet. Er is veel betaalbare rechtshulp verkrijgbaar voor ondernemers, bijvoorbeeld via ondernemerscollectieven. Heeft u een rechtsbijstandverzekering afgesloten, dan wordt een groot deel van deze kosten ook vergoed.
Kijk in de overeenkomst ook goed naar de ontbindende voorwaarden: mogelijk kunt u wegens onjuiste informatie de overeenkomst laten ontbinden zonder tussenkomst van een rechter.
Is er sprake van een geschillenclausule? Zo ja, dan kan hier nuttige informatie in staan voor u. Verder dient u in de gaten te houden of op de overeenkomst Nederlands recht van toepassing is of een ander recht.

Tot slot vermoed ik dat u hier pas na een jaar achterkomt omdat u nu bezig bent met de jaarcijfers i.s.m. een boekhouder. Goede tip is om voortaan bij overnames direct een boekhouder en jurist in te schakelen. Als u ze zelf inhuurt, staan ze immers aan uw kant bij de overname, zullen dus uw belangen behartigen en u behoeden voor dure misstappen. In het geval van vermoeden van fraude of als u fiscale vragen heeft, dan kan de Belastingdienst u met eerstelijns advies ook te woord staan.

U dient nu zelf goed naar de feitelijke financiën van het bedrijf te kijken en zich af te vragen of dit makkelijk winstgevend gemaakt kan worden, en wat de investeringskosten zullen zijn. Het kan soms verstandiger zijn om met enkele kleine verbeteringen door te zetten en de sales te zien verdubbelen, dan ná veel investering van tijd/geld/energie alsnog afstand te nemen van een onderneming. Dit ligt natuurlijk aan de prognose van het bedrijf. Heeft u een financiële audit laten doen? Hierin worden berekeningen gemaakt zoals rentabiliteit en solvabiliteit, die zeer nuttig zijn. Veel succes met uw onderneming!