Hoe bereken ik wat een reclame banner en extra opties moet kosten ?

Hoe bereken ik de prijs die ik voor een banner en extra opties als toegang tot het forum marktplaats en gebruik van pb/persoonlijk bericht functie aan adverteerders op mijn forum ?
Het forum is 100% doelgroep gericht en het enige Nederlandstalige forum in de Eu(waarschijnlijk ook wereldwijd). Enkele keren per jaar staat het forum met een stand op gerelateerde beurzen om zo de hobby en het forum te promoten.
De potentiële adverteerders hebben een web en beurs winkel die 100% dezelfde doelgroep betreft en draaien op de bekendheid en contacten via het forum.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Daar is geen antwoord op te geven. Er is namelijk niet 1 juiste formule.

Gedeeltelijk is dit afhankelijk van de hoeveelheid geld die er in omgaat. Vangen de adverteerders grote marges, en hoeveel concurrentie is er onderling. Als iedereen sowieso bij die ene winkel uitkomt kun je ook geen hoge prijzen vragen.

Een redelijk idee voor de banner kun je in elk geval krijgen door naar de prijzen voor google adsense te kijken wat zoektermen kosten voor een advertentie.

De prijs voor een banner op jou forum is dan per pageview bv 2 keer zo hoog.

Uiteindelijk is het wat de gek ervoor geeft. Wees dus vrij om je prijzen om te beginnen hoog in de te schieten en eventueel naar beneden bij te stellen.