mag de verhuurder weigeren bij indeplaatsstelling winkelruimte ?

Situatie:
Ik huur winkelpand vanaf 2006 met huurcontract 5 jaar met optie van nog eens 5 jaar.
Zit nu in zevende jaar dus zit nog 3 jaar vast aan contract winkelruimte.

De crisis slaat hard toe en moet stoppen daar financieel niet meer op te brengen is.
Ook mijn gezondheid laat ernstig in de steek maar daar heb verhuurder natuurlijk geen boodschap aan.
(Medicijn gebruik morfine en lyrica zeg genoeg lijk me)

Ik heb een nieuwe betrouwbare huurder gevonden die winkelpand graag wil overnemen en een indeplaatsstelling wil van het huidige contract van dus nog 3 jaren.
de nieuwe huurder heeft zelf al jaren een goede zaak.
(Dus betrouwbaar, geen BKR registratie, verklaring goed gedrag Gemeente mogelijk.)

Ik heb verhuurder hieromtrent geïnformeerd maar ik krijg het gevoel dat die tegenwerkt hij reageer namelijk slecht op e-mails en telefoons.

Volgende maand kan ik huur niet meer betalen en hij weet van mijn financiële situatie af.

Wat kan ik het beste doen, ik weet dat indeplaatsstelling verplichte medewerking is voor verhuurder tenzij zeer verzwarende omstandigheden.

Als u een oplossing weet graag uw antwoord.
ps: Houdt u met uw antwoord mogelijk rekening met het feit dat ik dus vanaf volgende maand geen huur meer kan betalen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je al geprobeerd om een afspraak te maken en zo dus face-to-face contact te krijgen? Bel ze op, houd vol en dwing een afspraak af op korte termijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Yep maar zeg en mail steeds dat die info wil van zijn adviseurs en daarop wacht.
Snap ook niet dat hij zo moeilijk doet want bij indeplaatsstelling gaat hij er niet op achteruit en werkt hij niet mee dan heeft die een bijna failliete ondernemer in zijn winkel die de huur niet kan betalen. Ik denk meer dat hij er een slaatje uit wil slaan op één of andere manier
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien komt de soort zaak, van de eventuele nieuwe huurder, niet overeen met het bestemmingsplan. Waar een schoenenzaak zit, mag je niet altijd een viswinkel plaatsen bijvoorbeeld. Is dat wel gecheckt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crea
Ik heb elektronica en de nieuwe huurder wil woonaccessoires gaan verkopen.
Ok iets andere handel maar geen visboer of seksshop o.i.d.

Antwoorden (1)

Als sprake is van
- huur van bedrijfsruimte volgens artikel 7:290 BW
en
- overdracht (verkoop) van jouw bedrijf
en
- een zwaarwegende reden van de huurder (dreigend faillissement, het niet meer kunnen betalen van de huur)

Dan is GEEN toestemming van de verhuurder vereist voor in de plaatsstelling, in plaats daarvan kan een machtiging van de rechter de toestemming van verhuurder vervangen.

In alle overige gevallen (bijv. jij verkoopt jouw bedrijf NIET en/of deze ruimte is niet een bedrijfsruimte zoals omschreven ins art 7:290 BW) is WEL toestemming van verhuurder vereist