Als je aan de voorwaarden voldoet hoef je bij een nieuw te kopen auto geen BPM te betalen:

BPM
Als ondernemer kunt u ook te maken krijgen met de belasting op personenauto's en motorrijwielen (bpm). Wanneer u een nieuwe bestelauto koopt, kan een vrijstelling van bpm van toepassing zijn. U moet dan wel voldoen aan een aantal voorwaarden:

* U bent ondernemer voor de omzetbelasting en in bezit van een btw-nummer.
* De bestelauto staat op uw naam of geregistreerd op naam van de rechtspersoon van uw bedrijf.
* U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u de auto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Jawel die moet je betalen maar die kun je later weer aftrekken van de belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- De bij aankoop betaalde BPM kun je in Nederland niet van de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting of omzetbelasting enz. aftrekken.
ronron1212
12 jaar geleden
juist hajete
ronron1212
12 jaar geleden
Alleen voor een bedrijfsauto en niet voor een niet bestelauto of bus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kosten kun je aftrekken als bedrijfskosten maar niet zoals "werk" zegt van de belasting aftrekken. Dat is niet juist.
Naast kosten van een bestelauto kunnen ook kosten van een personenauto (zoals afschrijving en exploitatiekosten) volledig als bedrijfskosten worden afgetrokken.
ronron1212
12 jaar geleden
ook dat is waar hajete
BPM is voor de ondernemer een kostenpost! Die betaal je dus en kan afgetrokken worden van het resultaat....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De BPM krijg je terug, maar alleen maar als het een bedrijfsauto betreft. Een zgn auto met grijs kenteken. Dit is wel een harde eis voor teruggave!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd alleen bij bestelwagens, dus niet zomaar een mooie personenauto aanschaffen.

Verder geldt dat als je binnen 5 jaar geen gebruik meer maakt van je bedrijfsauto, bijvoorbeeld als je stopt met de onderneming, dan moet je nog een deel BPM betalen. Hoeveel is afhankelijk van de leeftijd van de bedrijfsauto. Je kunt hiervoor onderstaande afschrijvingstabel hanteren. Als de auto ouders is dan 5 jaar dan hoef je geen rest-BPM meer te betalen.