In oorsprong is een trekpleister een pleister (letterlijk , zoals op een wondje) met een stof er op gesmeerd die gebruikt werd om bijvoorbeeld pus uit een steenpuist of blaar te ‘trekken’. (Mosterd, terpentijn ; het stamt nog niet echt uit de ‘hoogtijdagen’ dan de moderne geneeskunde zal ik maar zeggen). Of eigenlijk nog verder terug : ELKE zalf of spulletje dat je in een dikke laag opsmeert is ‘pleister’. (Denk ook aan het engelse ‘plaster’; gips).
De drogisterijketen met dezelfde naam heeft in die specifieke pleister zijn oorsprong.
Daarnaast gebruiken we het woord ook voor een plaats die mensen (met name toeristen) aantrekt. Een museum, een pretpark, een markt, een evenement…affijn, ook deze betekenis zal je niet onbekend zijn.
Hoe echter een PLAATS aan de naam PLEISTER gekomen is, is een beetje gissen. Naast een zelfklevend verbandje is het namelijk ook een bouwmateriaal, en slaat het woord pleisteren zelf op plakken of kleven. Je zou denken: een plaats die mensen trekt die daar dan blijven plakken. Achter een nieuw gebruik van oude woorden zit niet altijd evenveel logica, helaas. Misschien is er wel gewoon een keer iemand mee begonnen omdat hij de analogie leuk vond, en is het massaal overgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat het een leuke woordspeling is.

Een drogisterij verkoopt o.a. pleisters.

Een trekpleister betekent ook een plek die veel mensen aantrekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval om aan te geven dat zulke produkten verkopen.
Daarom kozen ze niet voor een naam als "De oliedruk meter".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn oma (nu geboren 1875 of zo) noemde een pleister zoals wij die kennen altijd een "trekpleister". Misschien (Tilburgs) dialect?

Toegevoegd na 1 minuut:
In Spanje heet een pleister iets van tirita en daar zit het woord trekken in.