Welke verplichtingen heb ik als zzp'er bij het afsluiten van 2014 voor de belastingdienst?

Ik ben als ZZP'er gestart in augustus 2014. Aangifte gedaan in oktober over het 3de kwartaal waarbij ik geen omzet heb gerealiseerd maar wel BTW heb teruggevraagd. 4de kwartaal verwacht ik ook geen omzet te genereren. Welke verplichtingen heb ik nu bij het afsluiten van 2014? Moet ik een accountant deze situatie laten bevestigen of kan ik dit gewoon zelf doen aan het einde van het jaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als zzp' er ben je formeel een 'eenmansbedrijf' en ben je persoonlijk aansprakelijk. Je verplichtingen zijn: een aangifte doen voor de BTW over kwartaal IV-2014 (dat kun je neem ik aan in januari doen). Daarna moet je in principe voor 1 april aangifte Winst uit Onderneming doen. Een accountant heb je niet nodig, want alles wordt jouzelf toegerekend. Misschien dat je nog een aantal extra gegevens moet aanleveren (daar zal de belastingdienst om vragen) omdat je het afgelopen jaar met de onderneming bent gestart. Dit moet je bij de elektronische aangifte vermelden. En misschien kun je ook nog bezoek aan huis verwachten van de belastingdienst, opdat zij zich een beeld kan vormen van jouw onderneming.
Zie hieronder de verklaring van het gegeven dat een accountant niet nodig is.

Er is geen gescheiden administratie, jouw bedrijf dat ben je zelf (ook als je daarnaast nog in loondienst zou werken). Alle lusten en lasten zijn voor jou persoonlijk. Anders dan bij een BV is er geen accountantsverklaring nodig. Dus je doet gewoon aangifte als ondernemer, ik neem aan dat je dit elektronisch doet en dan inlogt op de site van de belastingdienst met jouw zakelijke ID (begint doorgaans met NL000....) en wachtwoord.

Merkwaardig trouwens dat je geen omzet gerealiseerd hebt en dat ook niet verwacht te doen in dit kwartaal; dat betekent dus dat je geen enkele factuur hebt verstuurd en dat in dit kwartaal ook niet gaat doen? of bedoel je wellicht dat je geen winst maakt (dat lijkt me als starter aannemelijk), d.w.z. je uitgaven zijn momenteel hoger dan je inkomsten.

in elk geval succes ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Deze informatie is erg bruikbaar.