Is een postzegel of muntenverzameling nou echt lucratief, of is het meer voor de 'lol'?

Ik dacht er eigenlijk de laatste tijd aan, om een munten of postzegelverzameling te beginnen... Met als doel; het verdienen van 'goed' geld. Nou vroeg ik me eigenlijk af; Is het eigenlijk wel mogelijk om met een postzegel of muntenverzameling 'goed' geld te verdienen? Met 'goed' geld bedoel ik; Iets boven de zevenhonderd euro.
Kun je met een munten of postzegelverzameling dus echt lucratief zijn, of is het meer voor de lol (hobby)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je zeldzame ongestempelde, onbeschadigde postzegels hebt wel, ook zeldzame munten in goede staat leveren wel wat op. Of je er rijk van wordt, dat ligt aan je collectie en de kwaliteit daarvan. De verzameling centen uit de twintigste eeuw is niets waard, de meeste mensen hebben er daar wel 1 of meer van bewaard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet om te beginnen al goed kunnen investeren. Dus al geld hebben om (enigszins) waarde volle zegels of munten te kunnen kopen. Ik denk dat je er beter van uit kunt gaan dat het meer voor de "lol" is.

Antwoorden (3)

Dat kan wel zoden aan de dijk zetten als je de alleroudste postzegels en munten te pakken krijgt voor een leuk bedragje. Hoe jonger alles is hoe waardelozer het wordt. Toekomst momenteel zit hem meer in goud en zilver zegt men. Daarom worden momenteel de goud en zilverkantoortjes uit de grond gestampt...

Toegevoegd na 40 seconden:
t vergt wel een lange adem trouwens... of je moet heel slim erin zijn en er veel verstand van hebben en precies weten bij wie je wat moet kopen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik verzamel al mijn hele leven munten.Wat ik geleerd heb dat als je dure munten aankoopt ,dat daar na verloop van jaren wel enige winst te behalen is.zeg maar een soort rente.dat kun je ook anders beleggen.mijn munten verzameling is vooral een mooie hobby met munten van over de hele wereld,waarbij het uitzoeken waarvandaan heel interessant kan zijn als je graag iets leert over ander lanen/volkeren.Een echt zeldzame munt ,bij toeval of met geluk in handen krijgen is een zeldzaam gebeuren.maar de jacht/het verzamelen is spannend, omdat de kans op het vinden van een waardevolle munt heel klein is,maar niet nihil.wens je veel spanning/plezier.

ps Rijk wordt je er niet van.Alleen als je rijk bent kun je de zeldzame munten kopen die later iets meer opleveren.
9 jaar geleden
postzegels verzamelen is mijns inziens echt voor de lol. Tenzij je een gewilde postzegel te pakken krijgt, in een zeer goede staat. In dat geval is er een leuk bedrag voor te krijgen. Kijk maar op catawiki.nl/100271-postzegels. Hier vind je postzegels en hun huidige marktwaarde.
Weeg voor jezelf goed af hoe groot de kans is dat je een dergelijk gewild exemplaar vind, en wat je daaraan kwijt wilt, zowel aan geld als aan tijd.
Ik ken het verhaal van een verzameling van heel veel postzegels, waarvan een groot gedeelte ruim 50 jaar oud was, maar omdat het geen complete series waren en andere delen niet goed gesorteerd waren, wilde degene die kwam taxeren er een heel klein bedrag voor geven. Het was dus uiteindelijk niets waard, en de verzamelaar heeft er in waarde zelfs op toe moeten leggen...
Nogmaals: Maak voor jezelf een duidelijke afweging. Postzegels verzamelen doe je in eerste plaats omdat je het leuk vind, niet om er rijk van te worden.