Kan ik een onderneming starten met alleen een basisopleiding?

Het lijkt me leuk om een onderneming op te starten als inkomen.
Ik ben 18 jaar en heb tot nu toe alleen een vmbo-tl diploma omdat ik door omstandigheden een tijdje niet verder kon(niet financieel).

Mijn idee is om te beginnen met het maken en / of verkopen van sierraden en accessoires voor een lage prijs van maximaal 10 euro per product.

Het lijkt me een goed idee om ervaring op te doen door te beginnen met zelfgemaakte producten en die dan te verkopen op een bestaande website zoals Marktplaats en vervolgens langzaam aan een webshop op te starten, als ik er zeker van ben dat het goed zal lopen, wat niet meteen realistisch hoeft te zijn.

Toegevoegd na 29 minuten:
Om mijn vraag wat te verduidelijken:

Ik wil dus graag weten of mijn 'droom' realistisch is en daarmee bedoel ik, of ik er genoeg mee kan verdienen om binnen 5 jaar op mezelf te wonen in een redelijk huisje en een kleinm beetje luxe.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ja, je kan met iedere opleiding een onderneming starten.

Wel is het verstandig om je goed voor te laten lichten. Dit kan bijvoorbeeld bij de Kamer van Koophandel. In de meeste grote steden is een vestiging van de Kamer van Koophandel te vinden. Als je echt een bedrijf opricht, moet je dit aanmelden bij de Kamer van Koophandel.

De Kamer van Koophandel organiseert regelmatig speciale bijeenkomsten, open dagen en cursussen voor (beginnende) ondernemers. Hierbij wordt allerlei informatie gegeven over rechten en verplichtingen, kansen en mogelijkheden, financiën, belastingen, enzovoort.

Kijk voor meer informatie op de website www.kvk.nl.
Bronnen:
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad al gekeken op de kamer van koophandel, maar om nou precies te weten of dit realistisch is dacht ik dat het beter was om mijn vraag te stellen op goeievraag. Je antwoord is alleen niet echt waar ik naar op zoek ben.. ik zal er nog even wat exrtra informatie bij zetten om de vraag wat duidelijker te maken.
Ja, in principe kan je een onderneming beginnen.

Het tweede deel van je vraag, kan je hiervan rondkomen, is lastiger. Meer dan de helft van de startende ondernemers redt de eerste paar jaar niet. Sommige schattingen zeggen zelfs nog veel hoger.

'Rijk' worden is weer iets anders. Stel, je verkoopt iets voor 10,- per produkt, jouw materiaalkosten zijn 3,-, en de belasting 2,- (vast hoger, maar wellicht wat aftrekposten het eerste jaar). Je verdient dan 5,- per produkt. Wil je 1500,- netto per maand overhouden, dan moet je dus structureel 300 produkten verkopen én maken. Dit is zo'n 75 per week. Via Marktplaats oid lijkt me dit behoorlijk veel, vooral omdat MP niet het eerste medium is waar men sieraden zoekt. Bovendien schieten de sieradenshops als paddestoelen uit de grond

Ik zal niet zeggen dat het niet kan - de aanhouder wint, en als je genoeg motivatie hebt heb je al een goed uitgangspunt - maar het kan wel eens erg lastig worden. Wees wel reëel, en zoek bijvoorbeeld een baan voor 25 of 30 uur per week, en ga daarnaast eens rustig beginnen te hobbyen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rijk worden was ook helemaal niet mijn doel. Ik wil gewoon graag in een rustige wijk met goede voorziening kunnen wonen. Bedanktt voor je antwoord!
In die 5 jaar kun je natuurlijk ook gewoon een MBO 4 (leidinggevende functie) opleiding volgen. Met studiefinanciering kun je dat schoolgeld er best van betalen, rond de 1060 euro per jaar en het kan in 6 termijnen. In je vrije tijd (die zul je meer dan zat hebben) kun je je dan focussen op sieraden; het soort, je doelgroep (welke mensen wil je ermee aanspreken), een webshop (want een winkelpand huren kost kaptalen), kosten voor materialen en of je misschien korting krijgt als je er een hoop tegelijk van koopt etc. Er komt veel bij kijken en in 4 jaar kun je echt zo enorm veel leren. Ik zou voorlopig op rommelmarkten gaan staan om daar een leuk zakcentje te verdienen. Als student heb je gratis OV en kun je overal dus gemakkelijk heen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
alleen het nadeel is dat de studiefinanciering er niet meer is volgend jaar..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!
Ja je kan een onderneming opstarten, wat je opleiding ook is. Net als de voorgaande antwoorden geef ik ook aan om je goed voor te laten lichten door de Kamer van Koophandel. Ter voorbereiding hieraan kan je als het waren voor je zelf een soort van bedrijfsplannetje schrijven. Daarin zet je wat de bedrijvigheid behelst en hoe jij ten opzichte van je collega's (concurent) in de markt sta. Geef ook aan hoe je de boel wil en kan financieren. Na inschrijving heb krijg je gelijk een belastingnummer en kan je , als je wilt naar de belasting gaan om daar door te nemen wat je plannen zijn. Met andere woorden hoeveel tijd ga je in de zaak steken. Aan de hand daarvan krijg je een status toegekend, of 'hobbymatige ondernemer' of volwaardig ondernemer'. Het verschil zit in de tijdsbesteding die je in de zaak steekt. Als dat veel is en je tot de laatste groep ga behoren heb je iets meer verplichtingen. Je moet hoe dan ook alle uren, ook die je aan onderzoek en zo besteed, verantwoorden en dus noteren. Daarbij ontvang je elke drie maanden een btw aangifte van de belasting, dit is niet moeilijk om in te vullen. Wel zal de belasting kunnen vragen om een site te maken en aan reclame te doen, en dat aantoonbaar. Al met al wel zaken om je vooraf wat in te verdiepen. Als laatste ga eens vragen bij iemand die dit al gedaan heeft en kijk hoe hij/zij daar tegenover staat. Veel kan en moet je doen om je een beeld te vormen van wat er op je af komt. Tip, schrijf elke vraag die naar boven komt op en neem mee naar de KvK en/of belasting.

Veel succes met je zaak, met wat enthousiastme lukt dat vast wel!
Cork
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super! Dank je wel! Het is dat ik geen plusjes kan geven.. haha
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plusje van mij dan maar. Bedrijfsplan is zeker heel fijn, ook voor jezelf om gewoon eens goed alles op een rijtje te zetten. Ook reclame is inderdaad heel belangrijk. Ik zit zelf op een grafische school waar alles wordt gemaakt (posters, banners, reclamespotjes, muziekjes, logo's, kleine games, er zijn web development studenten die websites kunnen maken etc). Als student hebben wij toegang tot een site waarop altijd advertenties staan van beginnende ondernemers die bij onze school op zoek zijn naar een reclameposter of banner tegen een leuke vergoeding. Ik zou je zeker willen aanraden bij dat soort scholen te informeren voordat je naar een echt bedrijf toe stapt, dat kan ongelofelijk prijzig worden. Grafisch Lyceum Rotterdam en Utrecht weet ik in elk geval.