Ondernemen met behoud van uitkering?

Stel: Je zit, of komt in deze tijd van crisis in een WW-, WAO-, WIA-, WAJONG uitkering. En al vrij snel blijkt dat op jouw gebied geen werk is. Dan krijg je de mogelijkheid aangeboden om met behoud van uitkering voor jezelf te beginnen. Globaal gezien heb je dan na verloop van tijd een modaal inkomen, zonder dat je hier erg veel tijd mee kwijt bent. Je uitkering geld tenslotte als basisinkomen. En dit gebeurd ook daadwerkelijk in bureaucratisch Nederland...

Hoe denken jullie over dit soort constructies?

Toegevoegd na 5 minuten:
EDIT:

De netto winst per jaar mag maximaal 300 euro per maand zijn. Afhankelijk van de hoogte van de uitkering

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

als mensen op die manier weer terug kunnen keren in de werkende maatschappij lijkt het mij goed.
degenen die misbruik maken van ons systeem streng straffen.

m.vr.gr. dirk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je door zelf te ondernemen een normaal inkomen kunt verwerven, waar heb je dan die uitkering voor nodig ? Die is toch voor mensen die NIET kunnen werken ? Met uitzindering van de WW dan, maar die vult ook maar aan tot een maximum, evenals de bijstand. Dat zou voor de 'ziekte'- uitkeringen ook moeten gelden. Tenslotte blijven er nog genoeg mensen over die WEL volledig afhánkelijk zijn van dat geld, en hoe meer er onterecht in de pot graaien, hoe minder er in zit.

Lastig is het wel, want het feit dat deze inkomens een soort 'gemeenschapsgelden' zijn, betekent feitelijk dat ze ophouden als je een andere bron van inkomsten hebt. In Nederland is men echter dergelijke uitkeringen als 'verworven inkomen' en een onvervreemdbaar recht gaan zien, waardoor de drempel om over te stappen naar betaald werk soms erg laag is. Vooral bij mensen die leven van de bijstand, en denken dat met een paar uur per week werken op te kunnen trekken tot een modaal salaris, kan dat tot hevige discussies leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Bijstand is maar 65% van het wettelijk minimum. Om precies te zijn € 645,= voor een éénpersoonshuishouden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele dikke - lees de krant er maar eens op na. Een gezin met één minimuminkomen is momenteel financieel heel veel slechter af dan een gezin in de bijstand. Treurig, maar helaas heel erg waar. Houe je vast, klik de links of googel zelf en schrik niet als je jezelf ineens een hele harde ruk naar rechts hoort maken : Bijstand : 1230 per maand NETTO !!
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=22819
Minimumloon : 1335 euro BRUTO !!
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2848 Nou jij weer met je 65 %. Alleenstaanden boeit me niet ; het gaat me om die gezinnen die met een normale baan voor 40 uur NIET kunnen rondkomen, terwijl ze in de bijstand - feitelijk van ons geld dus gewoon - rondjes dansen om de WII. Sorry, maar ik kan me hier écht pislink om maken. Het hele systeem gaat naar de klote zo, en we mogen alleen maar hopen dat er ook in de toekomst nog wat overschiet voor mensen die ECHT niet kúnnen werken. Anders krijgen wel wel heel erg middeleeuwse toestanden.
An sich is dat natuurlijk al zo. Je mag naast je uitkering een bepaald minimum inkomen hebben. Ik zou dit soort oplossingen echter zien als een weg uit de uitkeringssituatie; Het doel moe tzijn dat het bedrijf dusdanig veel gaat opbrengen dat je er van kan leven. Dus dat je bv gedurende 3-6 maanden wat meer mag verdienen met behoud uitkering, om te zien of je op basis van het bedrijfje genoeg kan verdienen.

Het opzetten van een bedrijfje is echter een vrij lastige bizz. en niet aan iedereen weggelegd. De mensen die het redden, die hebben hier geen stimulans voor nodig: Die zullen dat zowieso zelf wel gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De constructie werkt anders dan je hier uiteenzet. Je kunt vanuit een uitkering een onderneming starten met 'behoud' van uitkering, maar dat 'behoud' van de uitkering wil zeggen dat je de uitkering als voorschot ontvangt.

Op die manier heb je tijdens de start een gegarandeerd inkomen, en als je echt een modaal inkomen weet te verwerven, krijg je na de opstartperiode een rekening voor het terugbetalen van de uitkering. Voorwaarde voor deze mogelijkheid is dat je naar oordeel van het UWV na de opstart van je onderneming zal kunnen leven zonder uitkering. Het risico voor dit oordeel neemt het UWV: als je onderneming niet slaagt, val je terug in de uitkering en betaal je het voorschot niet terug.

Ik vind het een goede zaak. Iemand in een uitkering zal geen spaarpotje hebben om op terug te vallen, wat je toch nodig hebt om als ondernemer te starten vanwege het onzekere inkomen. Door die onzekerheid weg te nemen (uitkering als voorschot) kunnen mensen toch aan de slag gaan, en als ze succesvol zijn, betalen ze de uitkering gewoon terug. Dat is een stuk beter dan accepteren dat er voor iemand geen werk zou zijn en nog veel langer die uitkering door te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me echt af als je je in zo'n situatie hebt gemanouvreerd in hoeverre je een ondernemer bent. Hoe je het went of keert er is veel karakter en ruggegraat nodig om je hoofd boven water te houden en ik denk eerlijk gezegd dat heel veel mensen op deze manier van de regen in de drup worden geholpen. Dus ik vind het een regeling van niets. Een beetje ondernemer kan zichzelf gewoon bedruipen en heeft geen vangnetten nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die voor de 18de verjaardag wordt afgekeurd komt in de WAJONG terecht. Dit wilt overigens niet zeggen dat de persoon geen ondernemer is... Maar gezien je antwoord zul je wel weinig ondernemers kennen...
uit ervaring weet ik dat een onderneming starten van

uit het niets is bijna onmogelijk,vooral als je machines
nodig hebt, maar er komt veel bij kijken,de kosten zouden meer kunnen zijn dan je inkomsten, vandaar het vangnet.Dat geld wordt als een renteloze lening verstrekt zotdat je in het begin niet meteen failliet gaat en afwachtend voor je eerste jaar resultaat,afhanklijk van je winst zou je alle geld of een gedeelde ervan terug moeten betalen. Meestal krijgen mensen geen lening van de reguliere banken want die banken willlen geen risico's nemen. een gemeentelijke krediet is wat dat bereft ideaal,bovendien de gemeente is wat soepeler dan de banken als je niet kan voldoen aan je verplichtingen in het begin. Natuurlijk zijn nadelen in dit vorm van krediet want als je niet oppast heb zo 30 a40 duizend euro's schuld en moet je alles terug betalen en kom in een spiraal terecht waar je niet uitkomt.
advies voor iedereen die zo'n lening neemt om eerst toch goed te gaan kijken,rekenen,informeren..of het te beginnen bedrijf levensvatbaaar is. sleutelmakerij in een dorp is geen goede idee bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk antwoord... Maar geen antwoord op de vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als de bedoeling is om van je 50ste tot je 65ste je eigen onderneming mag runnen met behoud van uitkering, dan zit er geen uitdaging in, en een beetje ondernemer zou dat niet accepteren,tenzij je een hobby-winkeltje begint.
Of de overheid zulke construkties moeten blijven steunen dat weet ik niet,want je moet in de schoenen van die mensen staan die geen werk meer kunnen krijgen,dan piep je wel anders, neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs dat staat niet in de vraagstelling...
niet verkeerd.emand die vor zijn of haar eigen levensbehoefte wil gaan voorzien. kijk naar de gemeentelijke microkredieten. er zijn er genoeg. elke (regio) gemeente heeft een afdeling zelfstandigen. wanneer je een bedrijf wilt starten heb je een bedrijfsplan nodig en zal dat naar het IMK gestuurd worden ter beoordeling. pas als je bedrijf gezien wordt als levensvatbaar, zul je een Bbz ontvangen in de vorm van een lening, tenzij.... mensen, laat je informeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen met een uitkering door een ziekte worden dmv reintegratie trajecten juist gestimuleerd om vanuit hun toestand toch te gaan werken, Ik begrijp dat het voor sommigen echt onmogelijk is maar als je je eventuele handicap juist kan gebruiken in een eigen bedrijf is dat toch alleen maar prachtig? En als het UWV (of welke uitkeringsinstantie dan ook) je daarbij kan en wil helpen dan stimuleert dat ook! Vergeet niet dat niet kunnen werken ook een aanslag op je psyche is!

Als je naar verloop van tijd een goed draaiend en winstgevend bedrijf hebt vind ik het ook niet meer dan normaal dat je je uitkering opgeeft en/of een deel terugbetaald. Er zou dan vast een terugbetaal-programma worden opgesteld aan de hang van hoeveel je verdoent. Ik vind het in theorie een goede zaak! Maar hoeveel eigen bedrijfjes zijn er winstgevend in deze tijd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat behoud van uitkering is ook beperkt hoor.

Ik ben in februari gestart met behoud van mijn WW uitkering.
De uitkering wordt na het starten in principe maximaal 6 maanden door betaald. Alleen nu komt het leuke van het geheel.
Feitelijk gezien is je uitkering een voorschot.
Na afloop van je boekjaar wordt aan de hand van de winst bepaald of je de uitkering geheel, gedeeltelijk of helemaal niets hoeft terug te betalen. Kleine tip van mij, zorg dus dat je minimale winst of nog beter een verlies draait, en dat is niet zo moeilijk met al je investeringen die je gaat doen.
Het heeft ook voordelen. Mocht je bedrijf na 6 maanden niet levensvatbaar zijn dan wordt je WW gewoon weer doorgezet zonder verlies van hoogte en duur.