winst en verlies rekening, hoe bereken je de koerswinst?

Ik heb een stamrecht BV en ik ben de jaarrekening, die door een administatie kantoor is opgemaakt, te begrijpen om deze dit jaar zelf te kunnen maken.
Ik kan alle getallen op de balans en winst en verlies rekening terugvinden in bankafschriften e.d. Echter bij "rentebaten en soortgelijke opbrengsten" staat de post "koerswinst effecten" Hoe wordt dit opgebouwd? Ik heb alle mogelijke bedragen uit het jaaroverzicht van de bank bekeken en gecombineerd, maak ik kan niet op dit bedrag komen.
Is hier iets over te zeggen zonder een studie van alle papieren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

Volgens mij moet je weten in welke aandelen je stamrecht BV heeft belegd en of (en zo ja welke) transacties zijn uitgevoerd om dit te kunnen berekenen.

Voor toelichting heb ik de bijgevoegde link gevonden (maar er is volgens mij veel meer over te vinden). Ik vraag mij ook af of het verstandig is om dit zelf te gaan doen want herleiden van bedragen is een, maar zelf een jaarrekening opstellen is twee en eventuele lastige vragen van belastingdienst beantwoorden is drie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De koerswinst(of verlies) bestaat uit een paar componenten, om dit na te rekenen moet je weten:
-waarde en aantal aandelen aan het begin van het jaar (volgens je jaarrekening)
-transacties
-waarde en aantal aandelen aan het einde van het jaar na al je transacties
-waarde en aantal aandelen aan het einde van het jaar, verstrekt door degene waar de aandelen staan (bv een bank)

Koerstwinst/verlies bestaat uit:
-het verschil tussen de verkoopprijs (minus kosten) en de waarde van de aandelen (hetzij de aankoopwaarde als ze gedurende het jaar gekocht zijn, hetzij de waarde die ze hadden per begin van het jaar) tijdens een transactie.
-aan het einde van het jaar wordt de waarde van de aandelen (welke in de administratie staat) vergeleken met het overzicht van de bank. Vervolgens wordt per aandeel (bv aandelen KLM) gekeken naar de eindwaarde. Aandelen worden gewaardeerd tegen kostprijs of lagere marktwaarde. Dus als de marktwaarde lager is, dan worden ze afgewaardeerd (koersverlies). Is hij hoger, dan blijft de kostprijs staan.

Hopelijk lukt het je nu om het na te rekenen. Alhoewel ik uit ervaring weet dat dit niet makkelijk is als er veel aandelen/transacties zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mits ze dit op de officiele manier hebben gedaan. Mogelijk hebben ze gewoon het verschil tussen de stand per 1-1 en 31-12 genomen als ze heel gemakzuchtig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Conversie, dit zijn zeker 'aandelen' die je gekregen hebt en vervolgens om worden gewisseld voor geld (conversie) zonder dat je daar echt opdracht toe gegeven hebt? Dit is stock dividend en ik zou dit onder de post dividend scharen. Als het iets anders is, dan graag even een (fictief) cijfervoorbeeld met omschrijvingen. :-)