Mag ik als bedrjf zijnde factureren zonder btw aan een stichting (Parkinson) die niet btw plichtig is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23.4K

Antwoorden (4)

Ja, voor sommige organisaties zoals goede doelen en kerken mag je het 0% tarief toepassen.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Hij heeft he over een bedrijf.
ronron1212
10 jaar geleden
Een btw plichtig bedrijf moet en alle tijden btw berekenen.
paulus811
10 jaar geleden
Dat is niet waar. Leveringen naar het buitenland worden tegen 0% gefactureerd. En ook in Nederland kun je in sommige gevallen met 0% factureren.
ronron1212
10 jaar geleden
Paulus buitenland dat is weer wat anders. In Nederland kan dat niet als je btw plichtig bent dus waar is je link dat dat wel mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar het buitenland mag je ook niet altijd tegen 0% BTW factureren.
In de regel wel in het geval van bedrijven onderling.
Maar aan particuliere buitenlandse klanten (binnen EU) bijvoorbeeld moet je wel BTW berekenen. De BTW moet je dan zelfs afdragen in het betreffende land.
Nee dat mag een btw plichtig bedrijf niet. Die moet ten alle tijden en factuur met btw sturen. Voor de stichting is de btw gewoon kosten als ze niet btw plichtig zijn.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor facturering aan een natuurlijk persoon, een particulier zijnde, hoeft geen factuur te worden uitgereikt. In winkels krijg je toch geen bon laat staan een btw-factuur
ronron1212
10 jaar geleden
Beste Hajete een stichting dient net als een bedrijf een administratie te voeren en daarvoor facturen te ontvangen dat de stichting geen btw kan verrekenen heeft hier niets mee te maken het bedrijf dat de factuur stuur moet wel degelijk btw berekenen.
ronron1212
10 jaar geleden
hajete in een winkel krijg ik en daar heb ik ook recht op wel degelijk een bon dat deze geen btw hoeft te bevatten is duidelijk ik ben een particulier maar de bon is inclusief de btw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212 schrijft "een stichting dient net als een bedrijf een administratie te voeren en daarvoor facturen te ontvangen".
De vraag gaat niet over het ontvangen van facturen maar over het uitreiken van facturen.
In je antwoord schrijf je dat een bedrijf altijd een factuur moet sturen, dus ook aan natuurlijke personen en dat is onwaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ook heeft ronron het over een bon in de winkel.
A. die krijg je niet altijd als je er niet om vraagt
B. een bon is geen factuur want er staat onder meer geen naam van de klant op en vaak geen btw.
ronron1212
10 jaar geleden
Dus jij betaald zo maar iets waar van je geen bon of factuur krijgt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik betaal met of zonder kassabon is een heel andere vraag en die heeft de vraagsteller niet gesteld.
Je moet uitgaan van de BTW-plicht waar je bedrijf onder valt, niet van de 'ontvangende kant' van jouw factuur.

Als je een dienst verleent die (of een goed levert dat) bij een andere 'binnenlandse klant' tegen 21% berekend zou moeten, dan moet je ditzelfde tarief hanteren wanneer je een factuur stuurt naar een binnenlandse klant die geen recht heeft op vooraftrek van btw. In feite dus hetzelfde wanneer je een factuur zou sturen naar een consument.

Je zou dus de btw wel kunnen 'verbergen' op de factuur maar je moet 'm wel berekenen.
Computoon
10 jaar geleden
Wanneer en door wie moet een factuur worden uitgereikt?
Een ondernemer moet sinds 1 januari 2013 een factuur (laten) uitreiken voor de 16e dag volgend op de maand waarin hij een van de hierna genoemde prestaties heeft verricht of daarvoor een vooruitbetaling heeft ontvangen.
Er wordt een goederenlevering of dienst verricht aan een rechtspersoon of aan een persoon die ondernemer is.

Conclusie: Omdat een stichting een rechtspersoon is moet er een factuur worden uitgereikt