Hoe kom ik van een duurovereenkomst af zie toelichting?

Hoi, ik heb als bedrijf een lift. We hebben een duurcontract afgesloten, waarbij een aantal keren per jaar de lift onderhouden wordt. Alleen gaan we binnenkort verhuizen, dus mogelijk worden de liften niet meer gebruikt en worden ze eruit gehaald. Het contract is stilzwijgend verlengd, dus zitten we er tot 2024 aan vast. Ik dacht aan onvoorziene omstandigheid, maar heeft iemand een beter idee. Want als de liften er niet meer zijn, kan het ook niet onderhouden worden. Er word dus betaald voor niks. Ik hoor van u

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou verwachten dat er in het contract wel iets staat over een dergelijke situatie.

Antwoorden (1)

Bedrijven hebben contractvrijheid en mogen van alles met elkaar afspreken. Een contract dat bijvoorbeeld steeds stilzwijgend met 5 jaar verlengd wordt, behoort dus tot de mogelijkheden. Doorgaans zijn er in contracten en voorwaarden clausules opgenomen wat er gebeurt bij tussentijdse opzegging.

Juridisch gezien is het wel mogelijk om een dergelijke bijeenkomst eerder te beëindigden, maar de leverancier mag dan bijvoorbeeld een schadevergoeding vragen die even groot is al de resterende contractwaarde, waardoor je er per saldo niets mee opschiet. Hetzelfde geldt voor het verwijderen van de lift: de leverancier kan dan nog steeds op zijn strepen gaan staan en doorbetaling eisen of een schadevergoeding van gelijke omvang; dat helpt dus niet.

Het beste is om met de leverancier om tafel te gaan om te kijken of er in redelijkheid en billijkheid een beëindiging van het contract overeengekomen kan worden met een redelijke compensatie, zoals bijvoorbeeld tot het einde van dit jaar doorbetalen. Een gang naar de rechter zou daarna nog kunnen, waarbij je uitlegt dat het onredelijk bezwarend voor jouw onderneming zou zijn om het contract te laten voortduren door de hoge kosten terwijl de leverancier geen aanzienlijke schade leidt, want die onderhoudsmonteur heeft vast wel meer te doen.