Onderverhuurder gaat misschien failliet, wat gebeurt er met mijn inboedel?

Ik zit met mijn bedrijfje (A) in onderhuur bij een bevriend bedrijf (B). Ook dit bedrijf (B) huurt het pand weer van een makelaar.

Nu is het redelijk onzeker wat er met de toekomst van bedrijf (B) gaat gebeuren, faillissement is mogelijk.

Ik (A) heb ongeveer 1/5 van het kantoor en 1/4 van het magazijn gehuurd via een huurcontract met (B).

Mijn vraag:

Wat gebeurt er met het inventaris (bedrijf A) als bedrijf (B) ineens failliet gaat? In principe is ons (A) inventaris bestickerd en hebben wij een inventarislijst met serienummers van apparatuur. Maar hoe gaat een curator van (B) hiermee om? Kan hij alles tot zijn eigendom rekenen of voorkomen dat wij niet bij onze eigen inventaris kunnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

In principe dient de curator jullie bestickerde en geïnventariseerde apparatuur ongemoeid te laten.

Extra voorzorgen nemen kan echter nooit kwaad.
Zorg enerzijds dat elke sticker of ander merkteken goed zichtbaar is én zorg dat er een verklarende lijst aanwezig is zodat het voor de curator meteen duidelijk is dat het om goederen van een andere mede huurder gaat.
Zorg ook dat je van al jouw goederen een factuur hebt waarmee je kan aanwijzen dat deze goederen wel degelijk van een andere mede huurder van het pand zijn.
Geen enkele curator zal in zo'n geval enkel op jouw woord afgaan.
Neem best ook eens contact op met een curator in jouw buurt en vraag wat zij aanraden ter voorkoming van misverstanden in dit soort situaties.

Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als het op tijd naar een andere locatie kan verhuizen voorkom je een hoop discussie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zorg dat je aan kunt tonen welke spullen van jou zijn en ben erbij tijdens de ontruiming. + Voor je antwoord Gerda Maria.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@bjorri, Ja aan die optie van 'spullen verhuizen' heb ik ook gedacht maar mogelijks is dat niet direct haalbaar vanwege de hoge huurprijzen voor opslagplaatsen en hoopt de vraagsteller vooralsnog diens plaatsje in de huidige opslagplaats te kunnen behouden?! Het is niet omdat één van de mede huurders in faling gaat dat alle andere mede huurders mee de dupe zijn van de huurovereenkomst met de eigenaar. Indien de eigenaar van het pand akkoord gaat met het aanbrengen van een vervangende huurder dan blijft voor alle andere mede huurders de situatie zoals ze tot nu toe was. @Crea, Jazeker, er bij zijn is aan te raden, dan dien je wel op de hoogte te zijn van de planning van de Curator.
Bedankt voor de + Fijne hoopgevende dag allemaal!
Als jij van A die failliet gaat onderhuurd zonder echte toestemming eigenaar moet jij er ook uit .:( heb jij een door eigenaar goed gekeurde overeenkomst niks aan de hand . Staat jouw boedel goed omschreven ook niks aan de hand . Maar ben jij A en B ?!? En zijn goederen verkocht aan A en B of anders om ? Zijn er diensten en goederen van bedrijf A en B boek houd kundig verplaatst en is er alleen met een sticker te zien wat van A of B is dan wordt het lastig . Dus kan B duidelijk aan tonen via inkoop factuur en betaling wat van hem is noproblemo maar loopt dat door elkaar dan kan de curator en de rechter het als een bedrijf gaan zien met alle gevolgen van dien . Zijn het aparte rechtspersonen dan sta je al wat sterker . Maar eerst als partners opereren en dan scheiden om dat dat beter is nee dat zit er niet in . Of je moet open kaart spelen en op een doorstart aan sturen . Maar zoek dan hulp van advocaat liefst een die ervaring heeft als curator :) succes