Nee in beginsel niet. Er zijn wel een paar maren:

Bij een eenmanszaak/VOF (niet rechtspersoon): Het vermogen/geld dat zakelijk wordt aangehouden moet de onderneming dienen. Overtollig vermogen of geld kan als privé worden gezien als dit alleen maar in de zaak wordt gehouden om vermogensbelasting (tegenwoordig heet dit 'belasting in box 3') te voorkomen.

Bij een B.V. (rechtspersoon) komt het wel eens voor dat privé-personen (vaak de DGA) een rekening courant verhouding heeft met de B.V. Als dit een vordering is telt de hoogte van de vordering mee voor de belasting in box 3.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Zowel voor de Eenmanszaak/VOF als de BV geldt dat het zakelijke vermogen/bedrijfsvermogen niet meetelt voor de vermogensrendementheffing zolang het bedrijf niet gestaakt of verkocht wordt