Is het mogelijk om een bv op te richten met een kameraad en vervolgens een hypotheek af te sluiten om een woning te kopen

We willen samen een bv opzetten om een woning te kopen, verbouwen, en verhuren aan studenten.. Kan dit zomaar of zijn er restricties om een investering te doen zoals deze?(zoals de hypotheek afsluiten)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Als er vermogen en inkomsten in de bv komen dan kan dat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee de bv is bedoeld om een woning te kopen, verbouwen, en te verhuren.. Alleen het stuk waar er geld moet zijn om te kopen is even een probleem..
ronron1212
10 jaar geleden
Nou dat hoeft dan niet in een bv dure oplossing
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We willen samen geldschieters zijn, vandaar een bv constructie
ronron1212
10 jaar geleden
Geldschieters dan heb je geen hypotheek nodig

Antwoorden (1)

Heel simpel gesteld:

Formeel: is het mogelijk? Ja zeker. Een BV kan een woning kopen en exploiteren.

Praktisch: is het haalbaar? Dat hangt voor 99,9% af van de vraag of jij beschikt over genoege eigen middelen om een woning te kopen. Een bank verstrekt alleen een hypotheek aan een rechtspersoon of natuurlijke persoon als er voldoende zekerheden zijn dat de rente en aflossing permanent kan worden betaald en/of de bank bij exectutieverkoop van de woning geen restschuld overhoudt.

En daar zit het probleem: startend bedrijf, geen historie, geen waarde. De executiewaarde van een pand in verhuurde staat (koop, ook executieverkoop, breekt geen huur namelijk) laag en dan ook nog studenten (wat de staat en dus de waarde van een woning meestal geen goed doet)

Mijn inschatting: dat gaat je niet lukken. Geen enkele bank gaat hypotheek verstrekken, en indien wel dan maximaal 80% van de executiewaarde in verhuurde staat. Reken er dan op dat je minstens de helft van de hypotheek uit eigen zak moet betalen.