Autokosten op vakantie zakelijk igv leaseauto?

X heeft een auto van de zaak. Hij betaald hiervoor maandelijks een bijtelling voor privégebruik. X kan de kosten die hij met zijn leaseauto maakt tijdens bijvoorbeeld vakantie dus ook declareren, hij betaald immers voor privégebruik.

Maar wat als X tijdens zijn vakantie een auto huurt? Kan hij deze huurauto en de bijkomende autokosten (en misschien ook nog wel de vliegtickets?) declareren en is het dan voor de onderneming nog zakelijk of worden vliegtickets, huurauto's en bijkomende kosten in R/C X geboekt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prive gebruik betaal je aan de belastingdienst heeft de werkgever niets mee te maken. Er zijn werkgevers die ook gewoon de brandstof vergoeden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het privégebruik betaal je inderdaad aan de fiscus, maar dan heb je (even afhankelijk van de overeenkomst natuurlijk) ook 'recht' op vergoeding van de kosten die je voor privégebruik maakt met je auto. Als X met zijn leaseauto op vakantie gaat zou de werkgever in kwestie benzine/tol/etc vergoeden. In dit geval heeft X besloten niet zijn leaseauto te nemen, maar hij declareert nu dus vliegticket, huurauto, etc. Vandaar mijn vraag. :)

Het beste antwoord

Er moet enerzijds onderscheid gemaakt worden tussen bijtelling (belasting), zakelijke uitgaven en overige kosten. De bijtelling is betaald, dus je mag de auto ook voor vakanties gebruiken (privevoordeel eruit halen). Gebruik je de auto voor je werk, dan betaalt je werkgever ook de verzekering en parkeerkosten (die kan je declareren). De belastingdienst neemt het je dan niet kwalijk als je de auto ook voor vakanties gebruikt, je hebt immers de belasting over dit voordeel gebruikt. Echter, de kosten voor vakanties blijven prive-uitgaven. Dat houdt dus in dat je op vakantie verantwoordelijk bent voor je eigen uitgaven. Een huurauto is dan net zoiets als een vliegticket, een prive uitgave. Als er bedrijven die je vakanties betalen (het is theoretisch natuurlijk mogelijk) dan hoor ik het graag ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het vervelende aan dit verhaal is dat X één van de directieleden is. Vandaar even dubbelchecken... ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom is dat precies vervelend? Als de overige bestuursleden hem die vrijheid gunnen of als hij zichzelf die vrijheid mag gunnen om zijn vakanties te declareren, tja, dan heeft hij gewoon betere secundiare arbeidsvoorwaarden dan jij....
Overigens, zal daar vermoedelijk wel belasting over worden geheven....
Mocht de bstuurder niet gerechtigd zijn om dat te declareren (vaak bij beursgenoteerde ondernemingen het geval en in het mkb ook wel) dan hebben we een ander verhaal natuurlijk. Dan lijkt het me dat de declaratie wordt afgewezen. Is er al uitgekeerd, dan kan het teruggevraagd worden. Is er bewust gefraudeerd, dan is er weer een ander verhaal. Maar je verschaft ons geen verdere context, dus wij kunnen niet inzien of hij wel of niet correct handelt....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gaf al aan dat ik het even wilde dubbelchecken. :) Van frauderen is in elk geval absoluut geen sprake, ik zat alleen in dubio over hoe te handelen. Inmiddels is het in elk geval besproken en opgelost. Bedankt voor je inbreng. :)

Andere antwoorden (1)

Kun je het bedrijf noemen dat deze kosten declarabel maakt, dan kan ik er solliciteren :-)

Tenzij je in opdracht van de onderneming een reis maakt is dit strikt prive. Mogelijk kan er belastingtechnisch iets gedaan worden als je bijvoorbeeld een seminar bezoekt maar dat gaat volgens mij buiten de onderneming om.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Precies; als X een auto huurt, is dat zijn zaak. Daar staat zijn werkgever buiten.
Mocht de werkgever toch zo gek zijn dit te vergoeden, dan is dat loon, waar extra belasting over geheven gaat worden.