behoud ik mijn WAO uitkering bij het starten van een holding om winst uit aandelen in te storten?

Ik krijg via mijn huidige werkgever de mogelijkheid om aandelen binnen het bedrijf te kopen wwar ik nu werk. Het divident hiervan wil ik in een nieuw op te richten holding van mezelf stoppen en zet mezelf op de loonlijst in de werk BV waar de aandelen inzitten. Momenteel heb ik een loon met aanvulling van een WAO uitkering en zou dit graag zo laten als ik de aandelen overneem en de holding start. Weet iemand of dat dit mogelijk is? Weet wel dat de holding alleen is om divident op te storten (zeg maar spaarpot zonder risico).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Zolang je geen aanmerkelijk belanghouder (5% of meer van de aandelen van het bedrijf ) bent wijzigt er niets qua sociale verzekeringen. Alleen zijn de winstuitkeringen (Dividend) wel onderdeel van het box 1 inkomen: in theorie zou een WGA uitkering daarop kunnen worden verlaagd, een WAO uitkering (toegekend voor 2006) niet.

Krijg je in de toekomst el meer dan 5% dan verandert er niets qua sociale verzekeringen zolang je minder dan 1/3 van het totaal aantal aandelen hebt: je kunt dan je eigen ontslag niet tegenhouden. (de regelgeving is wat complexer met o.a. nevengeschiktheid en aandelen in eigendom van familie, maar ik laat dat even buiten beschouwing)
Wat wel verandert bij meer dan 5% van de aandelen is het salaris, dat dan minimaal op € 44.000,- moet liggen (gebruikelijk loon DGA) ongeacht part time percentage of gedeeldelijke arbeidsongeschiktheid! Dat betekent dan geen aanvullende WGA uitkering meer