Hoe kan ik via de kleineondernemersregeling het volledige BTW-bedrag terugkrijgen?

Ik ben als ondernemer ingeschreven bij de belastingdienst, en kom in aanmerking voor de kleineondernemersregeling. Deze pas ik toe bij de aangifte van het 4e kwartaal. Als ik het BTW-bedrag voor het volledige jaar (rond de 1000 Euro) hier invul, krijg ik echter slechts dit bedrag minus de te betalen BTW voor het 4e kwartaal terug, terwijl ik toch recht heb op teruggave van het volledige bedrag. Hoe kan ik dit corrigeren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Je hoeft dan geen btw af te dragen maar je kunt ook geen beroep doen om de betaalde btw terug te krijgen.

Het beste antwoord

De KOR is van toepassing op het SALDO van te af te dragen en te ontvangen BTW, niet op uitsluitend de af te dragen BTW.

Is de af te dragen BTW € 1.000.- en de terug te ontvangen BTW € 400,- dan zou je zonder de KOR €600,- btw moeten afdragen.

Mét de KOR draag je € 0 af, voordeel € 600,-
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de verschuldigde omzetbelasting minus de voorbelasting op jaarbasis minder is dan € 1.345,- hoef je geen omzetbelasting af te dragen. Je kunt dat per kwartaal verrekenen. Uit jouw vraag begrijp ik dat je niet alles verrekend hebt in het afgelopen jaar. Je kunt dan een suppletie-aangifte indienen bij de belastingdienst. Een suppletie-aangifte omzetbelasting betekent dat je een overzicht maakt waarop je vermeldt: de omzet van het afgelopen jaar, de daarbij behorende omzetbelasting en de voorbelasting die aan jouw in rekening is gebracht (voorbelasting: daarmee bedoel ik de omzetbelasting die jij aan jouw leveranciers hebt betaald). Als het totaal wat je dan moet afdragen minder is dan € 1.345,- krijg je hetgeen je al betaald hebt terug.
LET OP: stel dat dit € 900,- was in het afgelopen jaar, dan moet je dit bedrag - die € 900,- dus - meetellen als winst uit onderneming !