Mag je op eigen grond zomaar eigen appeltaart e.d. verkopen?

We denken dan aan een klein zitje van 5 tafeltjes, zodat mensen even kunnen uitrusten, en kunnen genieten van verse, zelfgemaakte taarten/cakes. Bij het knooppunt staan ook al wat bankjes. Je ziet veel mensen zelf met hun eigen fris en boterhammetje zitten. Omdat het op de Kroondomeinen van het Loo is, vragen wij ons af, of het ook überhaupt wel mag. En welke certificaten e.d. heb je nodig voor dit plan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.6K
Poet
10 jaar geleden
Dit kun je het best aan de gemeente vragen
Poet
10 jaar geleden
Je zegt dat het op eigen grond is maar ook dat het op de Kroondomeinen is. Dat klinkt als een tegenstrijdigheid (tenzij je eigenaar v/d kroondomeinen bent :-)
Poet
10 jaar geleden
http://www.vwa.nl/onderwerpen/regels-voor-ondernemers-dier/dossier/erkenningen-vergunningen-registraties Check hier of er vanuit de Voedsel en warenautoriteit erkenning of registratie nodig is.
Poet
10 jaar geleden
Nog enkele vragen die een rol kunnen spelen: Is de bedoeling dat je een bordje in jullie tuin zet en dat men bij jullie aanbelt voor taart?
En/of ga je langs de mensen die op de bankjes zitten om hen de taart aan te bieden?
Heb je ook wat tafels en stoelen op jullie terrein of gaat men het alleen op de voornoemde bankjes opeten?
Poet
10 jaar geleden
Jullie APV (Apeldoorn) schaart taartverkoop vanuit huis aan wandelaars onder de noemen "venten". Er is daarvoor in beginsel geen vergunning nodig. Je mag op alle dagen verkopen van 9 tot 22 uur. Mits niet binnen 200m vanaf een andere gelegenheid die vergelijkbare producten verkoopt (denk aan een café/restaurant). Venten mag echter niet "als hierdoor de volksgezondheid in gevaar komt". De APV zegt echter niet hoe de gemeente dit beoordeelt. Vanzelfsprekend zul je er zelf voor moeten zorgen dat jullie naar eigen oordeel veilige waren en werkwijzen hanteren. Voor evt verdere eisen zou ik de gemeente zelf bellen.
Ref: art 5.2.2 Als je op jullie eigen terrein een terras wilt inrichten (wat tafels en stoelen) dan is daarvoor géén vergunning nodig omdat dit buiten de bebouwde kom ligt. Ref: http://inwoners.apeldoorn.nl/ondernemers/producten-en-diensten_3551/product/terrasvergunning_685.html Een gemeentelijke vergunning is wél vereist als je voornemens bent spullen iets uit te stallen tbv de verkoop en ook als je een bord wilt plaatsen (ook op eigen grond). Ref art 5.2.3 APV
Zie hier voor voorwaarden en aanvraag: http://inwoners.apeldoorn.nl/inwoners/producten-en-diensten_14/product/uitstallingvergunning_653.html De vergunningsplicht mbt een reclamebord is echter slechts aan de orde als er een "standplaats"wordt ingenomen. Dat is niet het geval als je een bord aan jullie huis bevestigt dus dan is er zo te zien geen vergunningsplicht. Ook dat zou ik echter nog even checken bij de gemeente. Waarschijnlijk moet je bij de KvK ingeschreven staan omdat jullie producten verkopen willen. Zie info (o.a. onder moet ik mijn bedrijf inschrijven?): http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-inschrijving-bij-de-kamer-van-koophandel/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/ Zekerheidshalve zou ik nog even de KvK bellen of jullie activiteit toch niet te klein is daarvoor.Contactinfo vind je ook op die site. Voor verdere vragen zou ik eens een gesprek voeren met de KvK Gelderland in Apeldoorn Tel 055 5796111
ronron1212
10 jaar geleden
Of het nu op eigen grond is of niet is relefant het gaat om de verkoop inschrijving kvk en vergunning gemeente.
Poet
10 jaar geleden
Voorts is het van belang om dit goed door te spreken met de beheerder. Zie voor contactinfo: http://www.kroondomeinhetloo.nl/contact/adresgegevens-kantoor.aspx Dan moet je voorbereid zijn op vragen als:
- Hoe voorkom je achterblijvende lege bordjes / vorkjes / slagroom / kopjes op de bankjes.
- Leiden kruimels tot aantrekken van vogels en is dat erg? En ongedierte?
- Wat betekent dit voor het karakter van deze plaats? Verandert het van een (korte) rustplaats in een soort terras waar men langer blijft hangen? Of waarvoor mensen zelfs speciaal naar het gebied komen? En is dat dan erg? Waarschijnlijk vinden ze het wel een positief initiatief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik kan hier heel veel mee, voorts is het zaak om een goed plan te maken. Ik ben niet van plan er een groot terras van te maken, gewoon ´´klein maar fijn´´ Denk aan; 5 tafeltjes met evt 4 stoeltjes per tafel; prullenbak erbij, en uiteraard zorg ik voor de netheid. Het word dan niet op bankjes geserveerd, maar de mensen komen op ons terrein. Dat begrip ''ons'' gaan we nog uitzoeken, wat mag en kan met erfpacht. Waarschijnlijk gaan we wel een bord doen, maar het is aan de weg, dus je ziet het vanzelf al.
Poet
10 jaar geleden
Als je erfpacht hebt dan heb je dus een erfpachtovereenkomst. Misschien staat daar nog iets in dat relevant is.
Poet
10 jaar geleden
We moeten het bestemmingsplan nog even checken. Ligt het in dit gebied? (flink inzoomen en evt met ondergrond en transparantie spelen).
Prik met ? op de plek zodat je de ter plekke geldende planregels ziet. http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/roo/bestemmingsplannen?planidn=NL.IMRO.0200.bp1044-vas1
Poet
10 jaar geleden
Op grond van het bestemmingsplan is het goed mogelijk dat je een bestemmingsplanafwijking (=omgevingsvergunning) nodig hebt omdat je binnen de woonfunctie een nevenactiviteit uitvoert.

Antwoorden (2)

Ik zeg nee . Als je geen vergunning hebt mag je dat niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hierbij een deel van het antwoord, m.n. het gemeentelijke gedeelte.

Jullie APV (Apeldoorn) schaart taartverkoop vanuit huis aan wandelaars onder de noemen "venten". Er is daarvoor in beginsel geen vergunning nodig. Je mag op alle dagen verkopen van 9 tot 22 uur. Mits niet binnen 200m vanaf een andere gelegenheid die vergelijkbare producten verkoopt (denk aan een café/restaurant).

Venten mag echter niet "als hierdoor de volksgezondheid in gevaar komt". De APV zegt echter niet hoe de gemeente dit beoordeelt. Vanzelfsprekend zul je er zelf voor moeten zorgen dat jullie naar eigen oordeel veilige waren en werkwijzen hanteren. Voor evt verdere eisen zou ik de gemeente zelf bellen.
Ref: art 5.2.2

Als je op jullie eigen terrein een terras wilt inrichten (wat tafels en stoelen) dan is daarvoor géén vergunning nodig omdat dit buiten de bebouwde kom ligt. Ref: http://inwoners.apeldoorn.nl/ondernemers/producten-en-diensten_3551/product/terrasvergunning_685.html

Een gemeentelijke vergunning is wél vereist als je voornemens bent spullen iets uit te stallen tbv de verkoop en ook als je een bord wilt plaatsen (ook op eigen grond). Ref art 5.2.3 APV
Zie hier voor voorwaarden en aanvraag:

http://inwoners.apeldoorn.nl/inwoners/producten-en-diensten_14/product/uitstallingvergunning_653.html

De vergunningsplicht mbt een reclamebord is echter slechts aan de orde als er een "standplaats"wordt ingenomen. Dat is niet het geval als je een bord aan jullie huis bevestigt dus dan is er zo te zien geen vergunningsplicht. Ook dat zou ik echter nog even checken bij de gemeente.

Waarschijnlijk moet je bij de KvK ingeschreven staan omdat jullie producten verkopen willen. Zie info (o.a. onder moet ik mijn bedrijf inschrijven?):

http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-inschrijving-bij-de-kamer-van-koophandel/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/

Zekerheidshalve zou ik nog even de KvK bellen of jullie activiteit toch niet te klein is daarvoor.Contactinfo vind je ook op die site.

Voor verdere vragen zou ik eens een gesprek voeren met de KvK Gelderland in Apeldoorn Tel 055 5796111

Toegevoegd na 52 minuten:
Hygiëne:

In een ander antwoord was sprake van de hygiënecode

Hier kun je supermakkelijk en gratis je persoonlijke hygiënecode (horeca) maken en vind je ook modelformulieren voor de registraties die volgens die code nodig zijn.

http://www.kenniscentrumhoreca.nl/hygienecode