Wanneer moet ik BTW betalen als ik een internetwinkel start?

Ik ga een webshop beginnen en vraag mij af of ik btw moet betalen en of ik het kan terug vragen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Over de producten die je verkoopt moet je BTW heffen en dit moet je betalen aan de belastingdienst.

Van producten die jij aanschaft voor je bedrijfsvoering betaal jij zelf BTW en dat kan je in sommige gevallen terugvragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je dit soort basisvragen hebt (wat een prima begin is!) raad ik je aan om eens met de kamer van koophandel te overleggen wat je allemaal moet weten. Zij hebben veel basisinformatie voor beginnende bedrijven.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de bron algemene informatie over de BTW van de belastingdienst. Daarnaast een link van de Kamer van Koophandel met informatie om een bedrijf te starten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kamer van Koophandel geeft nog deze informatie:

Btw afdragen

De btw die u ontvangt van uw klanten, draagt u af aan de Belastingdienst. De btw die u zelf hebt betaald aan uw leveranciers, trekt u hiervan af. Afhankelijk van het type bedrijf en de hoogte van uw omzet doet u de btw-afdracht per maand, kwartaal of jaar.

Kleine-ondernemersregeling voor de btw

Heeft u een eenmanszaak of vof en betaalt u weinig btw? Check dan of u in aanmerking komt voor de ‘kleine-ondernemersregeling'. Als u € 1.883 of minder aan btw hoeft af te dragen en aan de voorwaarden voldoet, hoeft u met deze regeling minder of zelfs helemaal geen btw te betalen. Ook kunt u een ‘administratieve ontheffing’ krijgen, zodat u geen aangifte meer hoeft te doen. Op de website van de Belastingdienst vindt u meer informatie over de kleine-ondernemersregeling en de brochure Kleine-ondernemersregeling.

Toegevoegd na 1 uur:

Ik kan het ook nog wat simpeler proberen uit te leggen:

In het begin van mijn antwoord geef ik al aan dat jij BTW (belasting) betaalt voor de producten die je inkoopt en BTW afdraagt voor de producten die je verkoopt. Als je een product voor 10 euro inkoopt en voor 10 euro verkoopt dan is de BTW die je betaalt en ontvangt natuurlijk gelijkt. Netto draag je niets af.

Als jij echter je product voor 20 euro verkoopt, dan betaalt je klant dus meer aan BTW dan jij hebt betaalt voor het product. Het verschil draag je af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan het einde van ieder kwartaal reken je uit hoeveel BTW je terug kan vragen, en hoeveel je af moet dragen. Dit vul je op je aangifte in.

Als je iets voor 10,- inkoopt, betaal je daar bv 11,90 voor. Die 1,90 krijg je terug.
Nu verkoop jij het voor 15,00 + 2,85 btw = 17,85.
Je kan dus 1,90 terugvragen, maar moet 2,85 afdragen. Uiteindelijk betaal je dus 0,95.
Deze Belasting is dus 19% van de 5,- die jij Toevoegt aan de Waarde.
De Belasting over de Toegevoegde Waarde dus... BTW...