Waarschijnlijk mag u niet zo maar aardappelen verkopen vanuit uw garage.

Een gewoon woonhuis heeft een woonbestemming en is in principe niet bedoeld voor bedrijfsmatige activiteiten. In een bestemmingsplan bepaalt de gemeente waar mag worden gewoond en waar de bedrijven in een gemeente zijn. Een en ander heeft onder meer als doel om overlast van bedrijven in een woonbuurt te voorkomen. Het is wel mogelijk om een ontheffing te krijgen op de regels of een vergunning voor de verkoop van aardappels.

Anders is het, wanneer u nu al woonachtig bent in een boerderij of een vergelijkbaar gebouw dat al gedeeltelijk als bedrijf in gebruik is. Dan is het verkopen van aardappelen niet ongebruikelijk en is het waarschijnlijk wel toegestaan.

Als u het volgens de regels wil doen, informeer dan bij uw gemeente naar de specifieke mogelijkheden in uw situatie voor de verkoop van aardappelen.
9 jaar geleden
Je mag ze verkopen als het om een beperkte hoeveelheid gaat die bijvoorbeeld uit je eigen tuin komt, en die je zelf onmogelijk allemaal op kunt eten. Maar bedrijfsmatig aardappels verkopen, door ze te in- en verkopen, dat is een winkeltje runnen en dat mag niet zomaar vanuit de garage. Dan moet je aan een hele hoop eisen en vergunningen voldoen, en uiteraard belasting betalen over je inkomsten enzo.

Vergelijk het maar met dat je best een paar hondjes of poesjes mag verkopen als je huisdier jonkies krijgt, maar niet zomaar een fokkerij / kennel op mag starten. Of wel je eigen oude auto mag verkopen, maar niet in tweedehands auto's mag gaan handelen.

Een beetje geld overhouden aan je hobby mag best, maar een (neven)inkomen ermee verdienen niet.