Is het toegestaan om een nieuwe Brand naam die al geregistreerd staat (TM) voor een ander product te gebruiken?

Bijvoorbeeld: Ik wil de naam SAMSUNG gebruiken voor een heel ander doel eind, voor een kleding merk?

Ik zou heel graag willen weten of je dus dezelfde naam mag gebruiken als een ander.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een TM mag zowieso, want die is niet geregistreerd. Wayt jij bedoelt is een registered trademark denk ik .Daarvoor geldt dat ze worden vastgelegd voor een bepaald deel van de wereld, voor een bepaald 'vakgebied'. Dus tenzij samsung wereldwijd een R heeft op hun trademark en deze heeft vestgelefd voor alle mogelijke doelgebieden, mag je deze in een ander gebie gebruiken. Om te weten welke namen je mag gebruiken waarvoor kan je een trademark check laten uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag in de regel niet. En niet alleen bij een mega-merk dat al een duidelijk imago heeft opgebouwd als Samsung, maar ook niet met kleine obscure merkjes waar jij zelf wellicht zelfs nog nooit van gehoord hebt.
Je kunt al in de problemen komen als je toevallig je , noem eens wat, kookblog noemt naar een obscuur Amerikaans restaurantje. TENZIJ het om een ZO algemene term of eigennaam gaat, dat niemand die mag claimen.

Met enkele uitzonderingen ; al heet jij 100 keer McDonalds of Philips of Douwe Egberts van je (achter)naam, de kans dat je onder je ' eigen' aam eender welk product op de markt mag brengen, is nihil. En de problemen komen vaak pas achteraf...

Denk dus heel goed na over een goede naam voor je bedrijf, en zoek HEEL goed uit of er niet toevallig al iemand zo heet, want het kan jaren goed gaan, maar als ze je ontdekken, ben je het bokkie.

Zo had een kennis van mij een IT-bedrijfje dat hij naar zijn initialen en dan -solutions had genoemd. Na twee jaar bleek er ergens een (heel ander type) bedrijf te zijn dat zo heette, en kon hij zijn volledige huisstijl, website, briefpapier, en wat al niet meer vervangen PLUS een gelukkig niet al te idiote , of en mega-boete betalen als hij dat niet deed. Een klassieke verlies/verlies-situatie. Dat wil je niet meemaken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat vaak wel mag is bijvoorbeeld de zoveelste Kapsalon de Gouden Schaar , of een broodjeszaak De Vette Hap, of chinees restaurant Wok You noemen. Dat zijn namelijk tamelijk voor de hand liggende namen die niet als merk geclaimd zijn. Maar : zoek dat WEL uit !!