Wat is een gangbare fee wanneer je een collega ZZP-er aan een opdracht helpt?

Wat is een gangbare fee wanneer je een collega ZZP-er aan een opdracht helpt? En hoe wordt dat doorgaans afgesproken? Een % van het uurtarief? Of een vast bedrag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik krijg regelmatig opdrachten van collega's.

Gangbare fee: een warm bedankje, en een een lekkere fles wijn. En uiteraard denk ik volgende keer ook aan hem of haar.
Die "wederzijdse reciprositeit " zonder verrekening werkt al jaren beter dan betalen voor opdrachten: ik heb liever gunning over en weer.

Doet een partij echt aan bemiddeling als bedrijfsactiviteit (dus niet incidenteel en niet als vriendendienst) dan wordt een fee afgesproken. Dat kan een vast bedrag zijn of een % van het uurtarief. Voorbeelden die ik ken variëren van € 500,- eenmalig tot maar liefst 25% van het uurtarief. Dat laatste vind ik echt buitensporig voor een zelfstandige, die is immers geen uitzendkracht met dito werkgeversrisico's en sociale premies