Hoeveel % van de verkoopprijs is de inkoopprijs bij Adidas/Nike etc?

Beste mensen,

Voor het vak m&o moet ik een eigen onderneming starten.
Ik heb gekozen voor een sportwinkel en nu moet ik natuurlijk
mijn spullen gaan inkopen bij leveranciers. Ik vroeg me af hoeveel
% van de verkoopprijs de inkoopprijs is bij bijvoorbeeld Adidas.
Adidas wilt zelf hier geen antwoord op geven..
Hoeveel zou de inkoopprijs ongeveer zijn van een trainingspak van €80,- ?

Toegevoegd na 1 minuut:
en hoeveel belasting moet ik betalen aan bijv Adidas?
Dat bedrag kan ik op m'n openingsbalans zetten onder
'te vorderen BTW' want dat geld krijg ik toch terug van de fiscus?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Erg goede vraag. Ik ken een aantal mensen met een eigen onderneming, doorgaans houden zij een marge aan van zo'n 25% tot zelfs 50%. Ik verwacht dat dat bij Adidas/Nike niet veel anders is.

Je betaalt geen belasting (BTW) aan Adidas, belasting betaal je aan de belastingdienst.

Een voorbeeld:

Je koopt goederen in van Adidas voor € 1210, incl. BTW. Je hebt dus aan Adidas € 210 aan BTW betaald (Adidas moet dat zelf weer afdragen aan de belastingdienst).

Daarnaast heb je voor € 726 (incl. BTW) aan spullen verkocht. Daarvoor heb je dus € 126 aan BTW-inkomsten ontvangen.

Omdat je meer BTW hebt betaald dan je hebt ontvangen, krijg je geld terug van de belastingdienst. Dit is € 210 - € 126 = € 84. Dit bedrag zet je op je balans onder "te vorderen BTW" aan de linkerkant (Activa).

Mocht je geld schuldig zijn aan de belastingdienst zet je dit aan de rechterkant (Passiva). Feitelijk heb je dan een BTW-schuld aan de belastingdienst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze zin klopt niet overigens: Je betaalt geen belasting (BTW) aan Adidas, belasting betaal je aan de belastingdienst. Je betaalt dus wel BTW aan Adidas, die zit natuurlijk bij die € 1210 aan goederen in.