welke datum is bepalend voor het belastingjaar? Datum werkzaamheden, datum factuur of datum betaling?

Ik ben ZZP-er.
maar uren in november, factureer in de cember en krijg betaald in januari.
Welke datum bepaalt het belastingjaar?
Voor BTW is dit d efactuurdatum, maar welke datum voor inkomstenbelastinG

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K
ronron1212
8 jaar geleden
Facturatie datum
ronron1212
8 jaar geleden
De uren van december neem je trouwens ook op door nog te ontvangen te boeken in je administratie. Dus ook dat is inkomsten 2015.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Factuur datum is bepalend. maar je kan in 2015 natuurlijk wel intern onderhanden werk boeken voor de uren die in 2015 zijn gemaakt en pas op de factuur in 2016 komen te staan.

Antwoorden (1)

De maand (en dus ook het jaar) waarin de omzet gegenereerd is. Ook als deze nog niet gefactureerd zou zijn.
Voor de omzet die je over 12-2015 hebt gedraaid maar nog niet gefactureerd kun je dus de boeking maken:
1 Nog te factureren omzet...
8 Aan omzet...

En als je in 01-2016 de factuur maakt:
1 Debiteuren...
1 Aan nog te factureren omzet...
1 Aan af te dragen btw...

Zo komt de omzet in het juiste jaar. Eenzelfde soort systeem hanteer je voor kosten van 2015 waarvoor je nog geen factuur hebt ontvangen:
4 Kosten...
1 Aan nog te ontvangen facturen

Komt de nota in 2016:
1 Nog te ontvangen facturen...
1 Voorheffing btw...
1 Aan crediteuren...
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb dit probleem (toen ik startend ondernemer was in 1996) aan de belastingdienst voorgelegd. Wat me toen werd verteld:
--datum van de factuur is leidend
--je mag het factureren niet onnodig uitstellen
--bij langdurige werkzaamheden kun je werken met deelfacturen, bijv. per maand, maar dat hoeft niet, zie volgende
--je mag ook factureren bij afsluiting van de werkzaamheden. Het kan handig zijn om die formeel voor, of juist na de jaarwisseling te voltooien. In deze periode (rond kerst, oud & nieuw) zijn veel bedrijven gesloten en het is wel zo netjes om de klanten hun volle betalingstermijn te gunnen, en niet een (stel dat je betaling binnen 8 dagen hanteert) waardoor ze vrijwel automatisch te laat zullen betalen; dus ze horen de factuur redelijkerwijs te ontvangen als hun kantoor geopend is. Wat ik zeker zou doen, is bij enkele conculega' s of je brancheorganisatie vragen wat gebruikelijk is. Overigens: werk leveren in november en factureren in december mag. Veel ondernemingen sturen hun facturen over een bepaalde periode standaard op de 1e, 15e of laatste van een maand. Uitendelijk betaal je dezelfde belastingen, en doorgaans betaal je al aan het begin van het jaar, of in termijnen, je geschatte belasting vooruit. Alleen bij enorm wisselende inkomsten zou het wat kunnen uitmaken, maar dan kun je een verevening van de winst over 3 opvolgende jaren toepassen.