Wanneer ik producten inkoop die vrijgesteld zijn van btw en deze vervolgens verkoop, mag ik dan gebruik maken van de marge regeling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als het om gebruikte goederen gaat die je hebt ingekocht zonder btw: ja (Of als het gaat om kunst, antiek en verzamelvoorwerpen). "Gebruikte goederen zijn alle goederen die uw klant, al dan niet na reparatie, opnieuw kan gebruiken. Goederen die u van een particulier koopt, zijn altijd gebruikte goederen, ook al zijn ze nog nooit gebruikt."

Als je die margegoederen eerst in je eigen bedrijf gebruikt en je wilt bij verkoop de margeregeling toepassen, dan mag dat alleen als de verkoop van dat soort gebruikte goederen tot je normale bedrijfsactiviteiten behoort.

Je mag bij alle margegoederen ervoor kiezen om btw te berekenen over de verkoopprijs in plaats van over de winstmarge. Dat is voordelig als je klant ondernemer is en recht heeft op aftrek van btw.

"Margegoederen zijn gebruikte goederen die u hebt ingekocht zonder btw. U kunt de margeregeling ook gebruiken bij kunst, antiek en verzamelvoorwerpen die u met btw koopt of invoert. Meer daarover leest u bij Btw berekenen als u kunst koopt van een kunstenaar en bij import uit niet-EU-landen.

Gebruikte goederen zijn alle goederen die uw klant, al dan niet na reparatie, opnieuw kan gebruiken. Goederen die u van een particulier koopt, zijn altijd gebruikte goederen, ook al zijn ze nog nooit gebruikt.

Wanneer past u de margeregeling niet toe?
Verkoopt u vervoermiddelen die nog maar weinig gebruikt zijn, edele metalen, edelstenen of margegoederen die u zelf hebt gebruikt? U mag dan niet altijd de margeregeling toepassen. Ook kunt u ervoor kiezen om de margeregeling niet toe te passen. "
Computoon