Is het rendabel om een Kvk nummer aan te vragen in mijn geval?

Ik ben zelf bijna 18 jaar en doe al zo'n 6 jaar aan het ontwerpen van websites en programmeren. Mijn broer is 25 jaar en heeft ICT en Information Management gedaan. Hij doet in zijn vrije tijd ook aan het ontwerpen van websites, hij heeft echter meer kennis van programmeren. Nu zijn we op het idee gekomen om samen te gaan werken en sites te maken.

Het probleem is dat we beide in België wonen(We hebben beide wel een Nederlands postadres) We weten niet hoe veel winst we gaan maken, omdat het op dit moment moeilijk is om in te schatten. Is het dan rendabel om een KVK nummer aan te vragen? Of kunnen we beter in België een bedrijf starten(Bij welke instantie moet je dan zijn?). Worden we dan dubbel belast omdat we in België ons loon verdienen en we in Nederland ingeschreven staan? We hebben overigens beide wel gewoon de Nederlandse nationaliteit. Wat zouden jullie ons aanraden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Gewoon een KVK nummer aanvragen je bent een bedrijf en dan is dat gewoon simpelweg verplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft niets met rendabel zijn te maken: het is aan de ene kant de vraag of jij/jullie daadwerkelijk een onderneming gaan drijven (en of inschrijving dus verplicht is), en aan de andere kant of je/jullie je überhaupt wel in kan schrijven in de Nederlandse kamer van koophandel.

Het grootste paard op de weg: jullie woonland. In principe geldt dat daar waar de onderneming een vaste inrichting heeft, daar is de onderneming gevestigd en daar worden de inkomsten belast. Nu schrijf je zelf dat je in België woont en in Nederland een postadres hebt. De eis voor een vaste inrichting is meer dan een postadres, het moet een plek zijn waar ook daadwerkelijk bedrijfsactiviteiten plaatsvinden.

Puur formeel gezien zullen jullie, tenzij jullie kantoor gaan houden in Nederland, jullie zelf als ondernemer in België moeten gaan vestigen en dus daar ook inschrijven.

Mochten jullie er alsnog voor kiezen om in Nederland te ondernemen, dan kan dat uiteraard. Wat betreft de inkomstenbelasting: in principe is het inkomen uit de onderneming dan in Nederland belast, maar dat wil niet zeggen dat je wellicht niet in België ook met de fiscus en met verplichte volksverzekeringen te maken krijgt. Er zijn diverse regelingen voor grensarbeiders: daar zul je mee te maken krijgen.

Het beste (bij eigenlijk iedere startende onderneming) is om eerst te investeren in goed advies. Zoek een fiscalist in de grensregio die gespecialiseerd is in grensarbeid en ondernemingen. Die kan jullie adviseren over de juridische en fiscale aspecten van het vestigen van jullie onderneming. Zodra jullie geïnformeerd zijn over in welk land jullie je het beste kunnen vestigen, is het zaak om verder advies te zoeken over de beste ondernemingsvorm. Gaan jullie allebei als zelfstandig ondernemer aan de slag of kiezen jullie voor een samenwerkingsvorm.

Investeer in het advies: als jullie vervolgens aan de slag gaan dan zijn de kosten hiervoor aftrekbaar van de winst.