Wat voor omzet moet je behalen als marktkramer om rendabel te zijn?

Laten we zeggen, non-food, en een winstmarge van ongeveer 30 a 40% op de produkten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5K
ronron1212
9 jaar geleden
Je moet naast een goede prijs ook nog genoeg verkopen om rendabel te zijn.
Poet
9 jaar geleden
Dit is een aardige discussie zij het dat deze wel gaat over food. Ik weet dat marktplaatsen ook erg duur kunnen zijn en soms ook lange wachtlijsten kennen (Albert Cuijp Amsterdam is zo'n moeilijke).
Dat zou ik dus iig checken bij de gemeente waar je wilt gaan staan. http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=45751
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vrij simpel, van de winstmarge netto moet je de standplaats en alle marktkosten/vooruitinkoop kunnen betalen en er ook nog eens maandinkomen aan over houden, als ronron al zei, rendabel zijn dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron
Ja, lijkt me logisch ;-) Maar dat is de vraag juist! @Poet
thanks! Maar het is een forum die ik al had gevonden... en spreken elkaar ook behoorlijk tegen. @Evolution
ja, snap ik. Maar is dat niet juist de vraag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Poet
Is trouwens ook niet te vergelijken, omdat zelfgemaakte paste en saus waarschijnlijk wel een winstmarge heeft van 80 a 90%
Terwijl ik producten overweeg van rond een euro, die ik waarschijnlijk niet voor 10 a 20 cent kan inkopen.
ronron1212
9 jaar geleden
mariusjr je kan heel veel marge erop doen maar als je niet genoeg verkoop is er geen winst maar verlies.
Poet
9 jaar geleden
Het gaat me er vooral om dat in mijn link de relevante elementen van de inkomsten / uitgaven worden genoemd. De bedragen zullen erg afhangen van je product, de exacte markt(en) waar je wilt staan en de te verwachten vraag. Je moet die gegevens dus zelf invullen voor je eigen situatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron
Maar nogmaals... dat is de VRAAG toch juist? Hoeveel je moet verkopen?
Ik bedoel, ik vraag, hoeveel moet je verkopen om rendabel te zijn, antwoord: je moet genoeg verkopen... ???
Poet
9 jaar geleden
Ook relevant: hoeveel wil je zelf verdienen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Poet
In eerste plaats, genoeg om te kunnen overleven. (dus uitkeringsniveau). Dat is de eerste stap die zeer snel overwonnen moet worden. Dus zeg, binnen een paar maanden.
Daarna kan ik rustig maar zeker de winst proberen uit te bouwen.
ronron1212
9 jaar geleden
Mariusjr wat kost de inkoop van je product wat kost de standplaats wat kost de overige dingen die je nodig hebt om te verkopen enz zo zijn er een hel boel vragen die je eerst zult moeten beantwoorden om iets te kunnen zeggen over je prijs. Was het maar zo makkelijk als jij denkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, is niet makkelijk, daarom vraag ik het ook ;-) Wat zet een gemiddelde marktkramer om dan?
Inkoop van product heb ik verteld. Wat marktstandplaats kost, dan staat in de link van Poet. (valt heel erg mee dus).
Wat kost overige dingen? Welke overige dingen? Dat is dus eigenlijk ook onderdeel van de vraag. Geen idee wat dat allemaal kost.
ronron1212
9 jaar geleden
non-food is een groot begrip waarover hebben we het dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maakt toch niet uit? Als ik al aangeef over een marge van ca. 30% te praten?
Maar denk aan huishoudelijk, gereedschap, kantoorgerei, gadgets enzo.
ronron1212
9 jaar geleden
Dat maakt wel uit een marge is een percentage op je inkoop als je inkoop 2 euro is of 10 euro maakt nog al iets uit in het aantal producten wat je moet verkopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja... ik weet wel wat marge is? Heb al eerder een winkel gehad hoor.
Maar wat ik bedoel, wat maakt het nu uit of het wasknijpers zijn die ik met 30% winst verkoop, of ballonnen die ik voor 30% winst verkoop? In beide gevallen is de winst toch 30%?
Daarom zeg ik, wat maakt het uit over welke producten we praten als de winstmarge al gegeven is?
ronron1212
9 jaar geleden
Mariusjr je schijnt het zelf beter te weten waarom vraag je het hier dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor, heb nooit een marktkraam gehad.
Ik zeg alleen dat een winst van 30% betekend dat je 30% winst heb, ongeacht het product. dat betekend alleen dat ik een voldoende heb voor wiskunde. Dat maakt me toch geen marktkraam expert? Maar anyway... voorlopig lijkt het wel alsof niemand is die het weet. En dan kan je idd beter je mond houden. ;-)
ronron1212
9 jaar geleden
wiskunde is mooi kun je rekenen maar je hebt daarnaast ook nog wat economische begrippen en reken kunde nodig. 40% van een euro is 0,40 en 40% van 10 euro is 4 euro maakt nog al wat uit hoeveel je waarvan moet verkopen. Naast de belasting en overige kosten die je nog maakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok... dat is duidelijk.
Maar dat was dus mijn vraag... hoeveel omzet moet je halen om rendabel te zijn?
Stel dat het antwoord is: 500 euro. Dan is de winst toch 150 euro, ongeacht wat het product is?? Maar ok... laten we dan maar iets nemen. Een voorbeeld, als jullie perse willen.
Kurkentrekkers.
ronron1212
9 jaar geleden
Nee dat is het niet je huurt een marktkraam je hebt waarschijnlijk een auto, opslag verlies door diefstal verzekeringen enz die gaan nog eerst van je marge af voor je winst overhoud.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ok, duidelijk. Dus moet nog een verzekering bij. Zal denk ik iets van 60 per maand zijn.
Blijft nog steeds de vraag... hoeveel omzet moet ik dan per maand halen om rendabel te zijn?
ronron1212
9 jaar geleden
Mariusjr of je leest niet goed of je begrijpt het niet maar ik stop er mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ik begrijp het idd niet.
Je zegt dat je moet weten welk product ik verkoop, omdat je anders niet kan rekenen, dus ik zeg kurkentrekkers, en dan krijg ik als antwoord dat ik een verzekering enzo moet nemen?
En ik heb je antwoord 5x gelezen, en ik haal er niets anders uit.
ronron1212
9 jaar geleden
Nog een keer inkoopprijs x marge is verkoopprijs
Af
Inkoop
verzekeringen
huur marktkraam
af kosten auto
mogelijk opslagkosten
risico
enzo kan ik wel even door gaan
daarna ontstaat winst of verlies. je vorige zaak je winkel is zeker ook failliet gegaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en jij hebt zeker nooit een zaak gehad?
Ik vraag welke omzet... en ik krijg geen getal te horen. In ieder geval dank voor het opnoemen van alle mogelijke kosten.
Misschien is dat ook wel het beste... vragen welke mogelijke kosten er zijn, en dan zelf maar een berekening maken. In ieder geval, verzekering lijkt me onzinnig... die gaat echt niet akkoord als ik opnoem zoveel items te missen per dag, zonder enige bewijs. Dus dat is gewoon iets wat ik in de marge moet nemen.
Opslag is niet nodig als de produkten klein zijn. Gaat gewoon in de berghok. Ok, misschien daar een kleine verzekering voor, voor die berghok. Huur marktkraam is erg gering, dat zijn de kosten niet. Moeilijker is het om een vaste stek te krijgen, dat is gewoon een wachtlijst. Kosten auto is wel een grote factor, dat is wel 1000 per maand.
Anyway... dat is allemaal de vraag niet... ik vroeg niet aan welke factoren ik moest denken. Ik wilde gewoon een bedrag horen. Maar waarom moest je eigenlijk weten welk product? je doet helemaal niets met die informatie?
ronron1212
9 jaar geleden
veel geluk met gewoon een bedrag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je.
Het is gewoon een getal wat ze vragen voor het ondernemersplan. Dus dat heb ik gewoon nodig.
De genoemde kosten tot nu toe kon ik zelf wel verzinnen. Maar misschien dat ik nog iets vergeten ben? Anyway.. graag van iemand die het echt weet?
En jij ronron, zou al 10 replies geleden er mee stoppen, dacht ik. en nogmaals... ik vraag een omzet. Dus of het nu kurkentrekkers zijn, of wc rollen, 30% blijft 30%!
Dan moet je niet zeggen, ja maar, 30% van 40, is wat anders als 30% van 400... Ja, maar dat is de VRAAG juist! Hoeveel omzet!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het met ronron eens dat je eerst een overzicht moet hebben wat je maandelijkse bedrijfsvoeringskosten zijn. Eerder is er geen zinnig antwoord op je vraag je geven. Dus heb je een overzicht van de volgende kosten per maand?
- kosten standplaats markt
- kosten auto Vervolgens moet je bedenken hoeveel je per maand over wilt houden om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Pas dan kun je berekeningen doen over de benodigde omzet. Je wilt een bedrag horen, maar geloof me, dat kan pas als je bovenstaande getallen kunt noemen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap je punt.
Maar als ik al die gegevens heb, dan zou ik zelf ook wel makkelijk die berekening kunnen maken. Had ik dan misschien mijn vraag anders moeten stellen?
Bijvoorbeeld in: Met welke kosten moet ik allemaal rekening houden als ik een weekmarkt ga beginnen?
Ik bedoel... nu vraag je me dingen wat ik juist wil weten! Maar in ieder geval... die kosten van de kraam is in ieder geval al gegeven.. dat is minder als 25 euro per kraam per dag. Bij 2 dagen in de week zou dat dus 200 per maand zijn.
Kosten auto heb ik ook al gezegd, dat is 1000 per maand. Maar ok, dat kan iedereen met een auto wel vertellen.
Wat ik per maand over wil houden heb ik ook al gezegd... namelijk, om te beginnen gewoon uitkeringsniveau. dat is 900 per maand. van daaruit kan ik verder bouwen. Dus eigenlijk, alles wat je hier zegt, heb ik dus al verteld. Verder, wat ronron zei, die verzekering, dat schat ik in op 60 euro per maand. Als ik uitgaat dat het ongeveer hetzelfde bedrag is als dat ik een winkel had. Arbeidsongeschiktheidsverzekering wil ik maar even laten schieten, voorlopig, dus voorlopig op eigen risico. Maar goed... zelf kan ik die berekening nog niet goed maken, omdat ik vermoed dat ik nog wel wat kosten vergeet. En ook heb ik niet zo heel erg veel verstand van belastingen. Misschien had ik beter kunnen vragen wat een gemiddelde marktkoopman omzet per dag, zodat ik een richtlijn heb.
Want al de antwoorden tot nu toe, daar heb ik echt helemaal niets aan. Die gaan er van uit alsof ik het allemaal al weet, maar dan zou ik deze vraag dus niet hoeven stellen.

Het beste antwoord

Je hebt een omzet van minimaal 5.000 euro nodig.

Welke omzet je nodig hebt om rendabel te zijn als marktkramer oftewel ambulant handelaar is afhankelijk van waar je gaat staan, op een warenmarkt of op een vaste standplaats. Op een warenmarkt haalt 25% van de overige non-food ondernemers een winst van 30% of meer, op een vaste standplaats haalt maar 13% van de ondernemers een winst van 30% of meer. (Dit dus na aftrek van de onkosten zoals inkoop, staangeld enz.) Voor het gemak ga ik er maar even van uit dat je 1.250 netto per maand wilt overhouden en dat je het goed doet met je artikel, dan heb je dus een omzet van 5.000 euro nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Ik neem aan dat je een omzet van ca. € 6000 incl. btw bedoelt.
Maximaal 30% winst bij € 5000 euro omzet (excl. btw) is € 1500 euro winst.
Als van deze winst nog inkomstenbelasting afgaat, kom je niet op 1250 netto uit...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja idd je hebt gelijk, ik had die 25% ondernemers in mijn hoofd.
SimonV
9 jaar geleden
Dan hou je dus € 1250,- bruto over, netto slechts zo'n € 800,- .
Altijd nog meer dan de bijstand...