Moet je de inkomsten- en omzetbelasting bij een VOF als bedrijf invullen of per persoon apart?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.7K

Antwoorden (1)

Iedere afzonderlijke vennoot is ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ieder doet aangifte voor de inkomstenbelasting.

De VOF is de ondernemer voor de BTW en doet als zodanig aangifte.

"Van een vennootschap onder firma (vof) is sprake als u samen met anderen (de firmanten of vennoten) een onderneming begint. U kunt zelf een samenwerkingscontract opstellen of u kunt een deskundige inschakelen. Elke vennoot die aan de eisen voor ondernemerschap voldoet, geldt voor de inkomstenbelasting als ondernemer. En kan hij gebruikmaken van de ondernemersregelingen. Lees meer hierover bij Ondernemersaftrek.

Voor de btw is de vof als geheel ondernemer. Als u bijvoorbeeld met z'n drieën een vof vormt, bent u alle 3 ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar is de vof ondernemer voor de btw. De afzonderlijke vennoten zijn voor de btw geen ondernemer. Als u namens de vof personeel in dienst neemt, krijgt de vof te maken met loonheffingen.

De vof is geen rechtspersoon. Elke vennoot is hoofdelijk aansprakelijk voor het geheel van alle schulden van de vof."

Ik raad je aan om hierin deskundige hulp te zoeken.
Normaal gesproken wordt er een jaarrekening opgemaakt voor de VOF ('het bedrijf') waaruit de winst blijkt. Om zo'n jaarrekening te kunnen opmaken moet je natuurlijk een fatsoenlijke boekhouding hebben bijgehouden. Aan de hand van de afgesproken winstverdeling wordt bepaald welk winstdeel aan iedere vennoot toekomt. Het bedrag van dat winstaandeel komt in de IB-aangifte van de afzonderlijke vennoten als 'winst uit onderneming' (als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.) Verder kunnen in die eigen aangifte aftrekposten verwerkt worden die onder bepaalde voorwaarden gelden voor IB-ondernemers (zelfstandigen aftrek, startersaftrek e.d.)
Computoon