Camera gekocht in Belgie, wat nu met de BTW , als ondernemer?

Ik heb een camera gekocht in belgie. Nu zei de verkoper dat ik misschien de BTW niet hoef te betalen maar hij wist niet hoe. Ik moet hem nog ophalen dus probeer nu uit te volgelen hoe dit zit.

Iemand een idee hoe dit nu precies zit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Ja je kunt de btw terugvragen, mits de btw hoger is dan 50 euro. Dat is namelijk het drempelbedrag. Het bedrag kun je indienen via een speciale website van de Nederlandse Belastingdienst. Als het factuurbedrag boven de 1000 euro is, moet je een kopie van de factuur meesturen.
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Wie is er hier zo onsportief?
Ik heb ernstige twijfels bij het eerste antwoord maar het kan natuurlijk zo zijn dat de regels in de afgelopen 8 jaar zijn veranderd. Als ik toen iets kocht vanuit Belgie als ondernemer dan betaalde ik helemaal geen BTW aan de verkoper. Binnen de EU noemen ze dat BTW verlegd en moet je de factuur zelf aangeven en verrekenen bij de belasting. Omdat je geen BTW betaald kan je dat uiteraard ook niet terug vragen dus blijft het saldo op het einde nul. Bij mijn weten is er helemaal geen minimum bedrag en hoef je ook geen factuur op te sturen.

Maar nogmaals, het is alweer 8 jaar geleden dat ik ondernemer was en misschien zijn de regels in die tijd wel veranderd. Hoe dat als particulier werkt weet ik niet zeker meer maar volgens mij ben je dan verplicht de belastingdienst op de hoogte te stellen en die stuurt je dan een factuur voor de BTW en als het om cd's of dvd's of andere opslagmedia gaat ook nog een kopie heffing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wanneer je als ondernemer inkoopt in België mag de andere partij jou geen BTW rekenen. Je krijgt dus een factuur zonder BTW. Op de factuur dient vermeld te staan dat er 0% BTW gerekend wordt. De verkoper dient te vragen naar jouw BTW-nummer.
Heb je een onjuiste factuur gekregen? Vraag dan om een correctie.

Meer informatie over hoe je dit kunt verwerken in je eigen aangifte vind je op de site van de Belastingdienst (zie Bron voor meer informatie)