Welke ondernemingsvorm is het meest gunstig bij een winst van minder dan €500 euro per maand. Of te wel €6000 per jaar

Zeker de aankomende 3-5 jaar.

Toegevoegd na 7 minuten:
Geen (financiële) investeringen.
Geen personeel.

Draait puur op kennis en inzet van de eigenaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je omzet laag is dan is een eenmanszaak het gunstigst. Deze geeft namelijk veel fiscale voordelen. Mocht je omzet groeiten, dan kan een andere ondernemingsvorm interessant zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik moet er wel even bij zeggen, dat het wel meer risico's met zich mee kan brengen. Met een eenmanszaak kun je dus privé ook failliet gaan. Er is als het ware geen verschil tussen je privé en zakelijke portemonnee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk eenmanszaak, heb ik zelf ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfde omzetcijfers?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms nog wat lager zelfs, ik oefen dit bedrijf uit naast een baan in loondienst.
Mijn bedrijf staat ingeschreven als "verhuur van lichtkranten en ontwikkeling van elektronica"
Ik ben in loondienst werkzaam als theatertechnicus en chauffeur van vrachtwagens met toneeldecor.
Dat is helemaal afhankelijk van je branche en met hoeveel mensen je het gaat doen. Loop je risico, moet je veel investeren etc.?

Mijn eerste ingeving zou zijn een eenmanszaak, maar eigenlijk is hier zonder verdere informatie geen zinnig antwoord op te geven.

Toegevoegd na 46 minuten:
Na uitbreiding van je vraag: een eenmanszaak!
De - begrijp ik overigens niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na uitbreiding van de vraag; eenmanszaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je minnetje ook niet.
ik heb een VOF, ongeveer dezelfde cijfers, werkt prima
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten een eenmanszaak. BV's denk je pas aan vanaf een bruto winst van over de € 35.000,- en kosten veel geld in oprichting en vooral boekhouding. Alleen, je loopt altijd wel risico's als ondernemer. Een eenmanszaak zorgt ervoor dat je wel altijd zelf aansprakelijk bent en blijft maar heeft als voordeel leuke starteraftrek en vrijstelling per jaar etc.
Een eenmanszaak is het meest simpel op bijna alle vlakken.

Toegevoegd na 1 minuut:
VOF denk je aan wanneer je partners hebt in het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omslagpunt bij bv ligt veel hoger, antwoord -1
ga je dit doen als een bijverdienste?
als je diensten verleent (kennis) vraag ik me af of je wel een onderneming nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen andere vennoten hebt is een eenmanszaak het meest voor de hand liggend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een eenmanszaak is het voordeligst aan kosten. Bij een bv komt veel meer bij kijken dan een eenmanszaak. je kan later altijd nog een eenmanszaak omzetten in een bv als je meer winst gaat maken of je de zaak rechtspersoon wilt maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook zal ik kiezen voor een eenmanszaak aangezien er bij een BV ook een startkapitaal nodig is en voor een VOF vennoten aanwezig moeten zijn.
Overigens heet een VOF nu OV sinds 1 januari 2010.
En aan een NV hoef je nu helemaal niet te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fiscaal gezien is een eenmanszaak het gunstigst bij winsten van 120.000 of minder (of in het geval van een vof dus dat getal x het aantal vennoten). Dat komt omdat je als eenmanszaak recht kan hebben op fiscale afrekmogelijkheden als starters- en zelfstandigenafrek, investeringsaftrek. Daarnaast heb je bij de inkomstenbelasting ook nog een heffingskorting bij de IB.

Wat veel mensen vergeten is dat als jij als enige in een bv werk (dus DGA bent) je verplicht bent om 70% van de winst van de BV (excl. loonkosten) aan jezelf te verlonen, waardoor het voordeel in belastingtarief (20% VPB tegenover 37,5% of meer IB) grotendeels teniet gaat.